Pandemie a lockdowny zamíchaly obvyklými způsoby konzumace piva. Z logických důvodů posílila poptávka v obchodech na úkor gastronomie. Netýkalo se to jen lahví, plechovek či PET lahví, které narychlo sháněl nejeden minipivovar. Mnoha konzumentům v časech omezení hospodská atmosféra chyběla natolik, že si náhradu nezřídka zřídili přímo doma či na zahradě v podobě setkání s přáteli u zakoupeného sudu.
Na to zareagovali prakticky všichni velcí výrobci, kteří nabídku rozšířili o menší KEG sudy vhodnější pro domácí spotřebu. „Naše společnost začala menší, konkrétně patnáctilitrové, soudky nabízet v létě loňského roku. Byla to hlavně reakce na pandemickou situaci, během které byl omezen provoz hospod a restaurací,“ uvedla mluvčí Pivovarů Staropramen Denisa Mylbachrová. Podle ní si „domácí“ sudy oblíbili především konzumenti na severu Moravy, u kterých logicky převládal Ostravar.
K podobnému kroku se odhodlala i skupina Heineken. „Populární světlý ležák Starobrno Medium jsme začali prostřednictvím velkoobchodních skladů prodávat ve dvacetilitrových sudech. Také prémiový světlý ležák Zlatý Bažant byl k dispozici v patnáctilitrovém balení. Oblíbená piva jako krušovický 11 Mušketýr a Březňák 11 z pivovaru Velké Březno jsme prodávali ve třicetilitrovém sudu za zvýhodněnou cenu,“ uvedli zástupci třetího největšího výrobce piva v Česku.
Podle zdrojů týdeníku Hrot způsobuje ovšem obliba domácích sudů mezi výrobci i nervozitu. Pivaři se sice do hospod postupně vracejí, především ve venkovských oblastech je však trend podle hlasů z branže pozvolnější. Na sousedské popíjení na soukromé zahradě ze společného sudu si konzumenti během lockdownu navykli a částečně v tom pokračují i po otevření gastronomie. Pro pivovary je přitom tradičně výhodnější prodávat pivo v hospodách za vyšší cenu než ve velkoobchodě nebo hypermarketech.
Výrobci jsou v tomto směru opatrní. Shodně uvádějí, že při prodeji sudů ve velkoobchodě nemají možnost rozlišit, kdo je kupujícím. „Nemáme možnost zjistit, kdo přesně je koncovým odběratelem, a jaký je tedy poměr mezi podnikateli a soukromými osobami,“ říká k tomu Tomáš Mráz, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje.
Třeba Heineken však potvrzuje, že obliba sudů do domu přetrvává i po uvolnění a dál roste v řádu jednotek procent. „Některým se tato výhoda zalíbila, jiní se však vracejí zpátky do hospod, protože jim doma chybí právě ona obsluha, kterou si s návštěvou gastroprovozovny spojují,“ uvedl pivovar.
Podle dat Českého svazu pivovarů a sladoven za loňský rok byla nejprodávanějším obalem lahev, na kterou připadá 46 procent výstavu, což je o šest procentních bodů více než před pandemií. Podobně se dařilo i plechovkám, které vzrostly z 12 na 15 procent. Sudy naopak klesly z 33 na 25 procent. Svaz ovšem rovněž nerozlišuje, zda sudy nakoupili profesionální, nebo domácí hostinští.