Hrotcast: Fialova vláda doma zahájila třídní boj. V Bruselu kritizuje to, s čím sama souhlasila

Může se Česko skutečně do roku 2040 posunout mezi deset nejsilnějších ekonomik EU, nebo jde pouze o naivní přání vlády premiéra Petra Fialy a jejího nového ministra průmyslu Lukáše Vlčka? O tom – i řadě dalších aktuálních témat – se dozvíte v novém Hrotcastu s Markétou Malou a Pavlem Štruncem.

Může se Česko skutečně do roku 2040 posunout mezi deset nejsilnějších ekonomik EU, nebo jde pouze o naivní přání vlády premiéra Petra Fialy a jejího nového ministra průmyslu Lukáše Vlčka? O tom – i řadě dalších aktuálních témat – se dozvíte v novém Hrotcastu s Markétou Malou a Pavlem Štruncem.

Celý článek
0

Analýza: Pro ekonomiku Česka i EU by bylo výhodnější vítězství Harrisové

Pro evropskou i českou ekonomiku by bylo výhodnější, kdyby v listopadových amerických prezidentských volbách zvítězila demokratka Kamala Harrisová. Naopak držitelé amerických akcií by vydělali na výhře republikána Donalda Trumpa. Vyplývá to z analýzy, kterou dnes představili analytici společnosti Cyrrus. Průzkumy naznačují, že souboj o Bílý dům bude letos vyrovnaný.

Pro evropskou i českou ekonomiku by bylo výhodnější, kdyby v listopadových amerických prezidentských volbách zvítězila demokratka Kamala Harrisová. Naopak držitelé amerických akcií by vydělali na výhře republikána Donalda Trumpa. Vyplývá to z analýzy, kterou dnes představili analytici společnosti Cyrrus. Průzkumy naznačují, že souboj o Bílý dům bude letos vyrovnaný.

Celý článek
0

Od bitů ke qubitům: Putování do nitra kvantového počítače

V jádru každého kvantového počítače se nachází kvantový procesor, jehož technologická konstrukce se výrazně odlišuje od klasických procesorů využívaných ve standardních počítačích.

V jádru každého kvantového počítače se nachází kvantový procesor, jehož technologická konstrukce se výrazně odlišuje od klasických procesorů využívaných ve standardních počítačích.

Celý článek
0

Pád Smartwings. Aerolinky přišly o 80 procent pasažérů

Dopravce vlastněný Čínou a miliardářem Šimáněm stále bojuje o státní garanci za úvěr.

Pád Smartwings. Aerolinky přišly o 80 procent pasažérů
Smartwings, ilustrační foto | Archiv

Letecká společnost Smartwings, spadající do stáje miliardáře Jiřího Šimáně, zažila nejhorší rok. Společnost, která nyní bojuje o 900milionovou státní záruku za úvěr, zaznamenala loni více než osmdesátiprocentní propad počtu cestujících. I tak zůstala firma, jejíž součástí jsou i ČSA, největším dopravcem na pražském Letišti Václava Havla.

Smartwings nejsou v dobré kondici. Naznačuje to už zpráva auditora, kterou před pár dny firma zveřejnila v obchodním rejstříku. „Situace společnosti je zásadně ovlivněna globální krizí odvětví letecké přepravy… Lze očekávat, že v dohledné době tyto skutečnosti zásadně ovlivní schopnost celého koncernu efektivně provozovat jeho obchodní činnost, hospodářské výsledky a peněžní toky,“ stojí ve zprávě auditorské firmy Rödl & Partner. Jinými slovy řečeno, Smartwings dochází hotovost.

Zprávu auditor vypracovával v poločase krize, loni v létě. Firma od té doby dosáhla covidového moratoria platného v důsledku až do února a díky tomu se drží. Nyní má za sebou konečný účet loňského roku. Na pravidelných linkách a charterových letech pod značkami Smartwings a ČSA přepravila více než 1,3 milionu cestujících, meziročně o 83,7 procenta méně. Dalších 451 tisíc pasažérů skupina Smartwings přepravila na palubách svých letadel na letech pro jiné dopravce. Služeb Smartwings Group tak loni využilo 1,8 milionu cestujících (-81,47 procenta). Lety skupina provozovala kromě České republiky také z Francie, Polska, Maďarska, Slovenska a Kanárských ostrovů, její flotila v současné době čítá 47 letadel.

„Na začátku loňského roku směřovala skupina Smartwings Group k nejlepšímu výsledku ve své historii. Místo toho jsme museli čelit neočekávané a bezprecedentní krizi odvětví letecké přepravy. Z důvodu drastického poklesu poptávky zapříčiněného mimořádnými okolnostmi jsme byli nuceni přistoupit k realizaci velmi razantních úsporných opatření a podniknout mnoho zásadních kroků,“ říká Roman Vik, člen představenstva a generální ředitel Smartwings. 

Firma nyní bojuje o 900milionovou státní záruku. I čísla, která zveřejnila, lze vnímat jako nástroj pro upevnění její pozice žadatele. Podobně jako informaci, že musí čelit nerovné konkurenci ze strany těch leteckých společností, které získaly státní podporu. V EU přímou či nepřímou státní pomoc schválenou Evropskou komisí obdržela již většina leteckých společností. 

I přes drastické dopady pandemie koronaviru na cestování obsluhuje Smartwings Group z ČR nejvíce destinací (aktuálně 11) a na Letišti Václava Havla Praha je největším dopravcem. Doménou firmy jsou charterové spoje operované pro cestovní kanceláře, téměř polovinu skupiny vlastní řetězec firem končící u ministerstva financí Čínské lidové republiky.