Kreml: Sankce na Gazprombank jsou snahou bránit vývozu plynu z Ruska

Nové sankce vůči ruskému finančnímu ústavu Gazprombank, které ve čtvrtek oznámily Spojené státy, jsou snahou bránit vývozu plynu z Ruska. Oznámil to dnes Kreml, podle kterého ale Moskva nalezne řešení a se situací si poradí. Sankce brání ruské bance provádět jakékoliv nové transakce, které souvisejí s energiemi a které se dotýkají amerického finančního systému. Také jí zakazují obchodovat s Američany a zmrazují aktiva, která má banka ve Spojených státech, uvedla agentura Reuters.

Nové sankce vůči ruskému finančnímu ústavu Gazprombank, které ve čtvrtek oznámily Spojené státy, jsou snahou bránit vývozu plynu z Ruska. Oznámil to dnes Kreml, podle kterého ale Moskva nalezne řešení a se situací si poradí. Sankce brání ruské bance provádět jakékoliv nové transakce, které souvisejí s energiemi a které se dotýkají amerického finančního systému. Také jí zakazují obchodovat s Američany a zmrazují aktiva, která má banka ve Spojených státech, uvedla agentura Reuters.

Celý článek
0

Plynovod NordStream chce „za hubičku“ koupit americký investor, Trumpův štědrý sponzor

Jiní západní zájemci podle něj do aukce nepůjdou, protože vnímají věc jako vysoce citlivou.

Jiní západní zájemci podle něj do aukce nepůjdou, protože vnímají věc jako vysoce citlivou.

Celý článek
0

Zdravotnictví v propasti. „Už dochází čas. Řešením je privátní pojištění a zavření části nemocnic,“ říká respektovaný lékař Netuka

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Pád Smartwings. Aerolinky přišly o 80 procent pasažérů

Dopravce vlastněný Čínou a miliardářem Šimáněm stále bojuje o státní garanci za úvěr.

Pád Smartwings. Aerolinky přišly o 80 procent pasažérů
Smartwings, ilustrační foto | Archiv

Letecká společnost Smartwings, spadající do stáje miliardáře Jiřího Šimáně, zažila nejhorší rok. Společnost, která nyní bojuje o 900milionovou státní záruku za úvěr, zaznamenala loni více než osmdesátiprocentní propad počtu cestujících. I tak zůstala firma, jejíž součástí jsou i ČSA, největším dopravcem na pražském Letišti Václava Havla.

Smartwings nejsou v dobré kondici. Naznačuje to už zpráva auditora, kterou před pár dny firma zveřejnila v obchodním rejstříku. „Situace společnosti je zásadně ovlivněna globální krizí odvětví letecké přepravy… Lze očekávat, že v dohledné době tyto skutečnosti zásadně ovlivní schopnost celého koncernu efektivně provozovat jeho obchodní činnost, hospodářské výsledky a peněžní toky,“ stojí ve zprávě auditorské firmy Rödl & Partner. Jinými slovy řečeno, Smartwings dochází hotovost.

Zprávu auditor vypracovával v poločase krize, loni v létě. Firma od té doby dosáhla covidového moratoria platného v důsledku až do února a díky tomu se drží. Nyní má za sebou konečný účet loňského roku. Na pravidelných linkách a charterových letech pod značkami Smartwings a ČSA přepravila více než 1,3 milionu cestujících, meziročně o 83,7 procenta méně. Dalších 451 tisíc pasažérů skupina Smartwings přepravila na palubách svých letadel na letech pro jiné dopravce. Služeb Smartwings Group tak loni využilo 1,8 milionu cestujících (-81,47 procenta). Lety skupina provozovala kromě České republiky také z Francie, Polska, Maďarska, Slovenska a Kanárských ostrovů, její flotila v současné době čítá 47 letadel.

„Na začátku loňského roku směřovala skupina Smartwings Group k nejlepšímu výsledku ve své historii. Místo toho jsme museli čelit neočekávané a bezprecedentní krizi odvětví letecké přepravy. Z důvodu drastického poklesu poptávky zapříčiněného mimořádnými okolnostmi jsme byli nuceni přistoupit k realizaci velmi razantních úsporných opatření a podniknout mnoho zásadních kroků,“ říká Roman Vik, člen představenstva a generální ředitel Smartwings. 

Firma nyní bojuje o 900milionovou státní záruku. I čísla, která zveřejnila, lze vnímat jako nástroj pro upevnění její pozice žadatele. Podobně jako informaci, že musí čelit nerovné konkurenci ze strany těch leteckých společností, které získaly státní podporu. V EU přímou či nepřímou státní pomoc schválenou Evropskou komisí obdržela již většina leteckých společností. 

I přes drastické dopady pandemie koronaviru na cestování obsluhuje Smartwings Group z ČR nejvíce destinací (aktuálně 11) a na Letišti Václava Havla Praha je největším dopravcem. Doménou firmy jsou charterové spoje operované pro cestovní kanceláře, téměř polovinu skupiny vlastní řetězec firem končící u ministerstva financí Čínské lidové republiky.