Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Není tak zle. Lidé utrácejí krizi navzdory

Internetové prodeje letí nahoru, v říjnu rostl oproti září i prodej aut.

Není tak zle. Lidé utrácejí krizi navzdory
ilustrační foto | Tomáš Turek týdeník HROT

Čerstvá čísla statistiků o tom, jak se v říjnu dařilo českým obchodníkům, ukazují dvě hlavní zprávy. Obě jsou dobré. Obchodníci měli meziročně jen o 0,9 procenta nižší tržby než loni, kdy o krizi ještě neměli ani tušení. Data očištěná o kalendářní vlivy ukazují pokles dokonce ještě menší. A hlavně. Internetové prodeje letí nahoru. Konkrétně o 31,5 procenta.

„E-shopy likvidují kamenné prodejny, které kvůli šíření koronaviru mají omezené možnosti prodeje. Můžeme tak pozorovat obří transformaci maloobchodního prodeje v přímém přenosu,“ komentoval data Českého statistického úřadu hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Dobrá čísla potvrzují sami internetoví obchodníci. „Vypadá to, že se lidem vrátila dobrá nálada a díky tomu utrácejí stejně jako dřív, téměř jako by nebyla žádná pandemie. Nejvíce se prodávají potraviny, věci do domácnosti, vánoční dekorace a také dárky jako například fotoknihy. Celkové útraty jsou tak za poslední týden dokonce o desetinu vyšší než loni,“ řekl Ladislav Veselý, ředitel Slevomatu.

Je jasné, že ne všem obchodníkům se dařilo stejně. Krize rozdělením zákaznických tržeb zamíchala a už zdaleka se nedaří všem stejně dobře. Někteří měli prodejny zcela zavřené, jiní zaznamenali potíže své zboží kvůli vládním restrikcím prodat. U potravin tržby vzrostly o 3,3 procenta. Na internetu se dařilo například prodejnám s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, kde byl zaznamenán růst tržeb o 6,3 procenta.

Ekonomové každopádně očekávali, že vývoj v Česku bude horší. „V meziročním vyjádření se tržby propadly o 0,9 procenta po předchozím růstu o 0,4 procenta. Náš odhad i odhady analytiků ukazovaly v průměru na hlubší pokles o 3,3 procenta. V tomto smyslu lze hovořit o významném pozitivním překvapení. To samozřejmě neznamená, že se maloobchod vyvíjí dobře, zhoršuje se pouze pomaleji, než se čekalo,“ komentuje Michal Brožka z Komerční banky.

Překvapivě dobře se vyvíjel s ohledem na krizi i pro Česko klíčový prodej aut, který v říjnu meziměsíčně rostl o 1,9 procenta. Samozřejmé je, že loni bylo v tomto segmentu lépe. Meziroční srovnání ukazuje na pokles prodejů aut o 10,5 procenta.