Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Byznys je byznys. Německé peníze pomáhají zásobovat ruskou armádu naftou

Německý energetický koncern Wintershall je až příliš „zaháčkován“ v Rusku ve společných projektech s Gazpromem. Podle britské protikorupční organizace Global Witness projekt těžby plynu na Sibiři, na kterém participuje německá společnost, slouží ruské armádě a dodává jí pohonné hmoty.

Byznys je byznys. Německé peníze pomáhají zásobovat ruskou armádu naftou
Těžba zemního plynu v Rusku, ilustrační foto | Shutterstock.com

Německý plynárenský a ropný koncern Wintershall Dea dlouhodobě spolupracuje s ruským státním gigantem Gazprom na těžbě zemního plynu na Sibiři. Ani brutální útočná válka Kremlu, která už trvá přes čtrnáct měsíců, na tom nic nezměnila. 

Navíc podle zjištění Rádia Svobodná Evropa a britské protikorupční organizace Global Witness je firma zapletena do výroby pohonných hmot, které odebírá ruská armáda.

Wintershall Dea patří ze dvou třetin chemickému obru BASF a z jedné třetiny skupině LetterOne ruského oligarchy Michaila Fridmana. Německý koncern byl také klíčovým hráčem ve financování projektu Nord Stream 2, který byl po začátku války německým státem pozastaven.

Navíc se ukazuje, že Wintershall i nadále investuje do svých četných aktivit na ruském trhu s plynem a s pohonnými hmotami, které se vyrábějí z plynného kondenzátu. Organizace Global Witness zjistila, že zemní plyn vytěžený na západní Sibiři je dodáván do rafinerie ve městě Salavat v ruském regionu Baškortostán.

Pohonné hmoty – motorovou naftu a letecké palivo – pak ve velkém odebírá ruská armáda, ale i některé ruské bezpečnostní agentury, jako je Federální ochranná služba (FSO), jež je zodpovědná za bezpečí Putina a jeho okolí. 

Palivo pro ruské stíhačky a bombardéry

Už loni v listopadu německý týdeník Der Spiegel napsal, že palivo z kondenzátu z plynového pole, které spoluvlastní Wintershall, mohou používat ruské stíhačky a bombardéry, jež útočí i na civilní cíle na Ukrajině.

Německý koncern taková obvinění popírá a namítá, že neexistují důkazy, že se letecké palivo pro ruskou armádu vyrábí právě z produktů pocházejících z polí, která vlastní. V tomto případě z plynového pole Achimov, které má Wintershall Dea napůl s Gazpromem.

Nicméně potenciální zapojení německého byznysu do ruských státních zakázek bude stále více obestřeno tajemstvím, protože ozbrojené složky je nemusí zveřejňovat. V lednu 2023 německý koncern ale slíbil, že z ruského trhu odejde, poté co došlo na příkaz ruské vlády fakticky k vyvlastnění jeho aktiv, která převyšují částku pět miliard eur.

Podíly ve společných projektech s Gazpromem

Podle Rádia Svobodná Evropa ale koncern z Kasselu stále vlastní podíly ve dvou společných projektech s Gazpromem, ve společnostech Achimgaz a Achim Development. Rafinerie v Salavatu, která zpracovává kondenzát právě z polí Achimov, pak z velké části dodává různé dieselové produkty ruské armádě. Už před invazí vzrostly objemy železničních dodávek paliva do ruských regionů, které sousedí s Ukrajinou. Po celé období války se udržují na konstantně vysoké úrovni, od konce roku 2022 dále vzrostly. 

Britský deník The Financial Times v únoru napsal, že management Wintershallu doufal, že veškeré finanční ztráty, které souvisí s podnikáním na ruském trhu, budou plně kompenzovány po skončení války.

Vedení společnosti také zvažuje, že bude německou spolkovou vládu žádat o finanční kompenzace, které by byly vyplaceny formou německých vládních záruk a mohly by dosáhnout až 2,5 miliardy eur. To by znamenalo, jak připomenul deník Frankfurter Allgemeine Zeitung, že by odškodnění za dlouholeté podnikání v Rusku vyšlo německé daňové poplatníky velmi draho.