Zdravotnictví v propasti. „Už dochází čas. Chce to privátní pojištění a zavřít část nemocnic,“ říká respektovaný lékař

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

My ty dálnice postavíme

Sto kilometrů nebo třicet. Důležité je se pochlubit.

Vládní hnutí ANO si dalo jako jeden ze svých předvolebních cílů zrychlení stavby dálnic. A podle toho, že se v roce 2021 otevře přes 100 kilometrů, to může na první pohled vypadat jako úspěch. Jenže tahle teze patří jen do doby, než se poodhalí podstata věci. Jak příznačné pro tuto partaj.

Číslo 101,6 kilometru zní opravdu silně. Vždyť v roce 2020 se síť rozrostla jen o 21 kilometrů, o rok předtím to bylo 33 kilometrů. Ano, v oficiálních číslech ministerstva dopravy se člověk dočte jiné počty. A v tom je právě ten fígl.

Z letošních 101,6 kilometru je potřeba odečíst zhruba 50 kilometrů D1, která se jen opravuje. Otazník také visí nad 22 kilometry hradecké D11, kde jsou stavaři sice v předstihu, ale na to nelze v českých podmínkách spoléhat. Takže letos to může být jak sto, tak možná jen třicet kilometrů. Ale dokud existuje nějaké dobré budoucí zdání, vláda se tím vždycky ráda pochlubí. Stejně jako úspěchem boje proti covidu někdy na začátku léta.

Abychom zasadili ta čísla do kontextu. Na první pohled se může zdát, že těch kilometrů je v porovnání s tím, jak rekordní sumy tečou do dopravního rozpočtu, pořád dost málo. Realita je taková, že rozběhnout stavbu trvá i deset let, takže plody nynější hojnosti budeme sklízet až daleko za horizontem této vlády a i za horizontem té následující, ať bude jakákoliv. 

Reálně se tak hnutí ANO ani nemá čím chlubit, protože vláda se zatím v této oblasti jen zadlužuje a odpovídající efekt se nedostavuje. Jenže vysvětlujte to premiérovi, který očekává ode všech okamžité výsledky. Proto se k sobě lepí čísla a nejistá očekávání, aby to chvíli vypadalo, že bude líp. A neplatí to jen v dopravě, jak víme.