Poslanci schválili zákon, který má zrychlit klíčové stavby. Na jejich seznam se vešlo kdeco
Šest let poté, co hnutí ANO začalo řídit resort dopravy, prosadilo jeden ze základních pilířů svého programu – zrychlení staveb dálnic a železnic. Podle ministra dopravy Karla Havlíčka takzvaný liniový zákon, který už čeká jen na podpis prezidenta, zkrátí současné tempo výstavby ze 13 let až na polovinu. Jenže zákon také umožňuje výrazně zasáhnout do práv občanů. A údaje o zkrácení délky výstavby jsou jediná čísla, která ministerstvo k zákonu odprezentovalo. Stěžuje si na to jak Nejvyšší správní soud, tak Legislativní rada vlády.
Jako na trhu
Zákon, o kterém je řeč, je po dvou letech novelizovaný dokument. O tom, jak se připravoval, nejlépe svědčí historka ze zasedání poslaneckého výboru. Už v první novele šlo totiž poslancům o hodně. Měli šanci blýsknout se před svými voliči a svou tvořivostí dostat do zákona tu či onu silnici, pro niž budou platit speciální pravidla výstavby. „Chovali se jako hokyně na trhu. Nebyla žádná pravidla. Zvítězil ten, kdo více křičel,“ vzpomíná pirátský poslanec Ondřej Polanský.
Jak by to mohlo vypadat, ukazují Němci. I tam lze stavby urychlit, ale aby se dostaly do speciálního seznamu, musí splnit řadu podmínek – například dobu zahájení do dvou let. Na Malé Straně stačilo bouchat pěstí do stolu. Na speciální seznam určený původně pro klíčové, evropsky významné dopravní stavby se tak dostal třeba i nový plot kolem ruzyňského letiště.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot