Musk změnu názvu a designu sociální sítě avizoval už dříve. Náhrada v podobě X byla ostatně očekávatelná: miliardář je písmenem posedlý už mnoho let, v podstatě od vstupu do velkého byznysu. Úplně první pokus využít doménu X.com se datuje do dob, kdy rozjížděl populární online platební službu PayPal. Tehdy mu v tom sice ještě akcionáři zabránili, písmeno X se ale táhne i jeho dalším působením. Objevuje se v názvu jeho vesmírné společnosti a označuje jím také některé modely svých elektromobilů.
Cenu mají uživatelé
Jako každá změna i přeměna Twitteru na X vyvolala poměrně velkou negativní odezvu u části uživatelů. Proč kupoval sociální síť se zavedenou značkou, když ji chce zničit? ptali se. Odpověď na tuto otázku je poměrně jednoduchá: nešlo mu o brand ani o technologie nebo zaměstnance, jichž ostatně v posledních měsících většinu vyhodil. Pokud něco na Twitteru skutečně má cenu, jsou to miliony uživatelů. A ti, veškeré šikaně navzdory, zatím zůstávají.
Už hůře se bude hledat odpověď na jinou otázku, a sice jestli Musk může uspět a celý plán s Extwitterem dotáhnout do vysněného konce. Výměna názvu je jen prvním krokem; následovat má rozšiřování služeb a záběru sítě. Ta by se měla stát jakousi „superaplikací“, která bude kromě sociální sítě nabízet také třeba fintechové služby, herní obsah a další funkce.
Mnoho expertů z branže o úspěchu tohoto plánu pochybuje, třeba už jen kvůli tomu, že Elon Musk během několika měsíců dokázal neustálými a nedomyšlenými změnami bývalý Twitter znedůvěryhodnit do té míry, že mu masově odcházejí inzerenti. Bude vůbec někdo ochotný službě X svěřit citlivé údaje?
Přijdou žaloby
Další otázka se točí kolem autorských práv. Pojmenovat něco písmenem X není zrovna třeskutě originální a podobný nápad měly v minulosti i další firmy. V souvislosti s počítačovými hrami si ochrannou známku na X zaregistroval Microsoft kvůli své konzoli Xbox. Hned několik ochranných známek na X vlastní také Muskův konkurent Mark Zuckerberg. Už nyní se objevují zprávy o tom, že právníci vlivných IT společností si brousí tužky, aby se na Muska vrhli s žalobami. Ustojí je Musk a jeho X?
A pak je tu ještě jedna klíčová otázka: Podaří se Muskovi usmířit s inzerenty, bez nichž jeho projekt bude fungovat jen velmi těžko? Zatím to tak moc nevypadá – spíš naopak. Minulý týden se objevily zprávy, že některé firmy, které mají své profily na bývalém Twitteru, dostaly od Muska podivný dopis. V něm stálo, že pokud neproinzerují na X alespoň tisíc dolarů měsíčně, přijdou o oficiální ověření svých profilů. Je pro ně profil na síti měnící se v nenávistnou žumpu dostatečně atraktivní, aby se nechaly vydírat?
Jak vidno, otázek kolem strategie Elona Muska je zatím víc než odpovědí. Samozřejmě je brzy X odepisovat. Extravagantní miliardář už několikrát ukázal, že navzdory všem výstřelkům, jichž se dopouští, ho není radno podceňovat. Jisté je jedno – pokud neuspěje, bude to znamenat konec jedné z nejpopulárnějších sociálních sítí. Kdo je na Twitteru závislý, ať už byznysově, nebo zde jen s oblibou prokrastinuje, měl by se na to raději mentálně připravit předem.