Politici v EU nechápou, že Green Deal vše výrazně prodraží, varují firmy

Zdánlivě nesouvisející zprávy, které přicházejí z různých zemí EU, ukazují na to, že evropští politici nejsou připraveni přiznat obyvatelům ani firmám, že s nástupem Green Dealu bude vše dražší.

Zdánlivě nesouvisející zprávy, které přicházejí z různých zemí EU, ukazují na to, že evropští politici nejsou připraveni přiznat obyvatelům ani firmám, že s nástupem Green Dealu bude vše dražší.

Celý článek
0

Jak italský bankéř vyzval na souboj německé politiky – a má velkou šanci uspět

Šéf UniCredit Andrea Orcel chce německou Commerzbank. Tamní politici mu ji nechtějí prodat. Konečné slovo bude patřit Evropské centrální bance.

Šéf UniCredit Andrea Orcel chce německou Commerzbank. Tamní politici mu ji nechtějí prodat. Konečné slovo bude patřit Evropské centrální bance.

Celý článek
0

Obrana Ukrajiny před Ruskem se bude platit zmrazenými ruskými penězi, schválila EU

Podle plánu G7 bude celá půjčka ve výši 50 miliard dolarů splacena ze zisků z ruských státních aktiv zmrazených na Západě v reakci na moskevskou invazi na Ukrajinu.

Podle plánu G7 bude celá půjčka ve výši 50 miliard dolarů splacena ze zisků z ruských státních aktiv zmrazených na Západě v reakci na moskevskou invazi na Ukrajinu.

Celý článek
0

Modernizace D1 mezi Prahou a Brnem po osmi letech skončila

D1 je nejstarší a nejdelší dálnice u nás a zároveň historicky první dálnicí Československa. Klíčová spojnice mezi Čechami a Moravou, která propojuje Prahu, Brno a Ostravu je nejvytíženější v rámci celé dálniční sítě. 

Modernizace D1 mezi Prahou a Brnem po osmi letech skončila
Při rekonstrukci D1 bylo zmodernizováno bylo celkem 46 mostů | foto Eurovia CS

Historie pověstné „dé jedničky“ sahá až do 30. let 20. století a původně měla být dopravní osou celého Československa.

Největší nárůst provozu zažila v 90. letech, kdy došlo k rychlému rozvoji automobilismu a tranzitní dopravy. Vlivem zvýšené vytíženosti původních úseků, které byly konstruovány na nižší povolenou maximální rychlost, než je ta současná a jejich umístění v relativně vysoké nadmořské výšce, která má značný dopad na stav vozovky samotné, došlo k rozhodnutí o celkové modernizaci.

Situaci ovlivnil také vstup Česka do EU a do Schengenského prostoru, kdy se dálnice D1 stala zrušením celních kontrol pro kamionové dopravce atraktivnější spojnicí mezi Německem a střední a východní Evropou než předchozí trasy v Německu a Rakousku.

 

Končící životnost původních úseků a nárůst dopravy, převážně mezi Prahou a Brnem vedla na jaře roku 2013 k odstartování nového projektu modernizace v úseku Mirošovice–Kývalka o celkové délce 161 km. Kromě výměny povrchu vozovky, nového odvodnění a dalších prací došlo k rozšíření vozovky o 0,75 m na každé straně tak, aby bylo možné při uzavření jedné poloviny dálnice vést dopravu obousměrně v režimu 2+2 po zbylé polovině.

Na tomto projektu se podílela řada stavebních společností a jednou z nich byla také stavební skupina EUROVIA CS. V rámci rekonstruovaných 161 km mezi Prahou a Brnem pracovala na 67,6 km. Z celkových 21 stavebních úseků jich modernizovala sama nebo ve sdružení 8.

D1 v číslech

o úsecích D1 mezi Prahou a Brnem modernizovaných společností EUROVIA CS

46 mostů – zmodernizováno bylo celkem 46 mostů. 37 se jich nacházelo v trase dálnice, takže jejich modernizaci řidiči ani nepostřehli. Zbývajících devět mostů bylo přes trasu. Při jejich výměně byla dálnice vždy z bezpečnostních důvodů uzavřena, nejprve při demolici a následně při montáži nosníků. Demolice probíhaly vždy přes noc, aby práce významně nezasahovaly do provozu. EUROVIA CS dokonce prováděla i demolici a s odstupem montáž nosníků na dvou mostech najednou v rámci jedné noci.

1 590 lidí – na modernizaci se podílelo celkem 1 590 lidí různých profesí. Práce probíhaly ve dne, v noci, o víkendech i svátcích. 

Rozdíl až 115 °C – v horkém letním počasí mají pracovníci při pokládce asfaltových směsí nad hlavami 35 °C a pod nohama až 150 °C. 

995 strojů – v průběhu modernizace bylo využito 995 strojů, z nichž byl největší betonářský finišer.

120 bazénů betonu – na modernizovaných úsecích D1 mezi Prahou a Brnem bylo položeno celkem 300 000 m3 nového betonu, což představuje například 120 plaveckých bazénů o délce 50 m nebo zhruba 20 000 nákladních vozů. Naopak odvezeno bylo 141 000 m3 původního betonu, což je přibližně 9 400 nákladních vozů.