Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Milion barelů ropy, které nikdo nechtěl, koupila OSN

Národy se spojily, aby koupily zbloudilý opuštěný ropný tanker v Rudém moři a zabránily tak možné ekologické katastrofě. 

Milion barelů ropy, které nikdo nechtěl, koupila OSN
Opuštěný ropný tanker u břehů Jemenu | foto Profimedia.cz

Přes milion barelů ropy sedí od roku 2015 na rozpadajícím se supertankeru v Rudém moři. Existují obavy, že by se plavidlo mohlo brzy rozpadnout, nebo dokonce explodovat. To by znamenalo jeden z nejhorších úniků ropy v živé paměti.

Minulý týden však Organizace spojených národů uvedla, že zakoupila plavidlo, které zamíří do Jemenu a ropu ze zasažené lodi odstraní. „Nákup tohoto vhodného plavidla (…) znamená začátek provozní fáze plánu na bezpečné odstranění ropy a zabránění riziku ekologické a humanitární katastrofy,“ řekl Achim Steiner z Rozvojového programu OSN (UNDP) a dodal, že jde stran role OSN o přelomovou událost, cituje jej britská BBC.

Miliony lidí v ohrožení

V prohlášení UNDP se uvádí, že loď, kterou organizace zakoupila od velké tankerové společnosti Euronav, prochází běžnou údržbou v Číně. Na místo určení by měla dorazit začátkem května.

„Velký únik by zdevastoval rybářské komunity na jemenském pobřeží Rudého moře a pravděpodobně by okamžitě zničil živobytí 200 tisícům lidí najednou. Celá společenství by byla vystavena životu nebezpečným toxinům. Vysoce znečištěný vzduch by zasáhl miliony lidí,“ uvádí UNDP v prohlášení zveřejněném minulý týden. Vyčištění potenciální ropné skvrny podle něho může stát až dvacet miliard dolarů.

OSN léta hledala řešení a apelovala na bohaté země, aby jí poskytly finanční dary. Plánovaná operace bude podle odhadů stát 129 milionů dolarů, z čehož 75 milionů již organizace převzala a o osudu dalších dvaceti slíbených milionů se jedná.

Uvázlá loď FSO Safer zůstala opuštěná u přístavu Hudajdá poté, co v roce 2015 vypukla v Jemenu občanská válka. Od té doby neprošla žádnou údržbou. 

Risk nemusí být zisk

Kotví poblíž ropného terminálu Ras Isa, který ovládá jemenské povstalecké hnutí kmene Hútíů. Její délka čítá 376 metrů a pojme 1,14 milionu barelů ropy. 

Hútíové se v roce 2014 zmocnili velké části Jemenu; koalice vedená Saúdskou Arábií zasáhla o necelý rok později na podporu tamní vlády. Následný konflikt si vyžádal více než 150 tisíc obětí a více než 23 milionů lidí potřebuje humanitární pomoc. Toho roku také skončila veškerá údržba lodi, jejíž stav začíná hrozit obrovskou ekologickou katastrofou. 

Steiner z UNDP upozorňuje, že „je to riskantní operace a může se snadno pokazit“. Jedním z faktorů, které mohou neobvyklou misi ohrozit, jsou peníze. Pokud se UNDP nepodaří získat dostatek finančních prostředků, nebude se podle Steinera jeho instituce do podniku vůbec pouštět.