Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Méně autodílů, více pšenice

Detailní data o českém vývozu obsahují nejedno překvapení. Některé obory vyvážejí víc než loni

Méně autodílů, více pšenice
ilustrační foto | Profimedia.cz

Krize v českém průmyslu? Ano, ale zdaleka ne všude a se stejnou intenzitou. Jak lze vyčíst z detailních čísel Českého statistického úřadu (ČSÚ) o vývoji exportu za první pololetí, útlum ekonomiky vinou pandemie wuchanského koronaviru poškodila hlavně automobilový průmysl. Více než výrobci osobních aut jsou postiženi producenti autodílů, propad exportu v jejich případě přesáhl 30 procent. Současně není málo oborů, které vyvážejí víc než v loňském roce.

Odolný proti krizi je například vývoz počítačů a telekomunikačních zařízení, v obou případech je o čtyři procenta vyšší než v loňském prvním pololetí. Špatnou zprávou je, že se jedná o doménu „montoven“, jaké v Česku provozuje například tchajwanský Foxconn. Fakticky se jedná o sestavování dílů dovezených z Asie i jiných zemí (včetně mikročipů z Kostariky), podíl domácí přidané hodnoty je minimální.

 

Roste však i export řady položek s vyšší přidanou hodnotou. Jmenovat lze například dětské hračky, léčiva, kosmetiku, procesory a řídicí jednotky nebo také lékařské přístroje a vybavení ordinací. Mimořádný je pak nárůst vývozu cigaret (meziročně o 46 procent na 11,2 miliardy korun) a pšenice (o 47 procent na 6,2 miliardy). Za nárůstem u položky označené „papír a lepenka“ stojí hlavně hygienické potřeby z buničiny nebo vaty.

Naopak položky exportu s největším meziročním propadem mají často souvislost s automobilovým průmyslem. Například na snížení vývozu nábytku o 24 procent mají značný podíl sedadla do aut. Výrazný propad v oblasti exportu ropných produktů (meziročně o téměř 40 procent) ovlivnila odstávka výroby v litvínovské rafinerii. Na Česko dopadla i krize v oboru leteckého průmyslu, vývoz dílů do letadel se meziročně snížil o 35 procent na 4,04 miliardy korun.