Němci jedou, Češi ještě o chlup lépe. A všichni zuřivě schraňují zásoby.
Začněme dobrou zprávou, těch není nikdy dost: Německý průmysl je už šest měsíců za sebou ve vztlaku a Česko stoupá s ním. Průmyslová produkce u nás v říjnu po očištění o vliv počtu pracovních dní reálně meziročně vzrostla o 1,3 procentA. A kdo byl tahoun? Automobilový průmysl, když podle statistiků k meziročnímu růstu průmyslové produkce nejvíce přispěla právě výroba motorových vozidel, přívěsů a návěsů (příspěvek +2,6 procentního bodu, růst o 13,9 procenta).
Na první pohled to jsou famózní čísla, kdyby jim na jaře nepředcházely ještě mnohem hlubší propady a třeba automobilový průmysl téměř dva měsíce nestál úplně. Když je vyšší dynamika nových zakázek, což v případě statistiky za říjen 2020 platí, protože ve sledovaných odvětvích meziročně vzrostla o 5,2 procenta, je to naděje i do budoucna. Oživení přichází zvenčí, protože nové zahraniční zakázky stouply o 8,4 procenta, zatímco v případě tuzemských objednávek byl registrován pokles o 1,7 procenta.
O dobrý výsledek se opět zasloužil „automotive“, jehož příspěvek k naplnění celkové zakázkové knihy představoval (díky růstu o 11 procent) zhruba čtyři pětiny, tedy 4,3 procentního bodu. Dobře se držela elektrotechnika (růst o 8,2 procenta) a výroba počítačů, elektronických a optických přístrojů a zařízení (růst o 4,2 procenta).
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot