Stojíme na rozcestí a měli bychom si říci, kam bude Česko směřovat, říká Pavel Riegger.
Koronavirová krize postavila Česko na křižovatku. Pokud se rozhodne jen látat díry po škodách, za pár let bude stát úplně mimo. Sousední Německo, které je pro Česko klíčovým odběratelem, totiž investuje miliardy eur do IT technologií, elektrických a vodíkových pohonů či vývoje umělé inteligence. Pavel Riegger je vedoucím partnerem consultingu a transakčního poradenství společnosti EY ve střední Evropě. „Musíme vědět, co jim máme dodávat. Jestli to budou technologie na vodíkovou energii, nebo budeme vyrábět něco, co už nebudou potřebovat,“ zamýšlí se nad budoucností Česka.
Vláda odsouhlasila schodek státního rozpočtu ve výši pěti set miliard korun. Když se na to podíváte s vaším přehledem o trzích střední Evropy, je to číslo a účel zadlužení opodstatněné?
Ta věc má opravdu dvě roviny, výši schodku a účel zadlužení. Tu druhou vnímám jako daleko důležitější. Výše schodku totiž ve srovnání s ostatními zeměmi není nijak ojedinělá. Za co ale peníze utratit, to je naprosto zásadní téma. My teď stojíme na rozcestí a měli bychom si říci, kam bude Česká republika strategicky směřovat. Podívejte se třeba na Německo. Krizi vzalo jako příležitost pro změnu celé struktury ekonomiky. Schválilo mimo jiných stimulů typu kurzarbeit či odložené daně také balík 130 miliard eur. To je třikrát více, než je český státní rozpočet. A řekli, že ty peníze půjdou na inovace. Myslí tím oblasti ochrany životního prostředí a podporu technologií budoucnosti. A to je to rozcestí. Padesát miliard z tohoto balíku půjde na vývoj kvantových počítačů, na vývoj umělé inteligence, podporu elektrických aut, na vodíkovou energii.
Tam cítíte hlavní rozdíl oproti Česku?
My se tu bavíme o šrotovném a divíme se, že ho Němci nezavedli, a tím nepomohli i lokálním firmám. Je tady velká otázka, jestli to vůbec zapadá do jejich nové struktury ekonomiky. Jestli už podpora tohoto starého světa není passé. Já myslím, že my jako Česko bychom měli Německo velmi pozorně sledovat. Nezapomínejme, že je pro nás nejvýznamnější obchodní partner. Musíme vědět, co jim máme dodávat. Jestli to budou technologie na vodíkovou energii, nebo budeme vyrábět něco, co už nebudou potřebovat.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot