Ruské trollí farmy jsou velmi silnou zbraní Kremlu. Od počátku války na Ukrajině se výrazně angažují v americkém veřejném prostoru, aby co nejvíce podkopaly podporu Spojených států napadené zemi, která se brání ruské přesile.
Americký deník Washigton Post analyzoval celou řadu dokumentů, které dokazují, že ruská propaganda dokáže velmi efektivně ovlivňovat americké veřejné mínění a velkou část politiků, kteří o finanční a vojenské pomoci pro Ukrajince rozhodují.
Například když loni v srpnu prezident Joe Biden navrhl navýšit pomoc o dalších 24 miliard dolarů (zhruba 560 miliard korun), kremelští propagandisté a lobbisté se snažili co nejvíce podkopat veřejnou podporu pro přijetí tohoto zákona.
Rovněž nyní – v době vrcholící prezidentské kampaně – zuří bitva o to, zda se podaří protlačit Kongresem pomoc Ukrajině převyšující 60 miliard dolarů, jež naráží na odpor v dolní komoře, Sněmovně reprezentantů. A nejvíce ji kritizují stoupenci republikánského kandidáta na Bílý dům – Donalda Trumpa. Někteří dokonce požadují odvolání předsedy dolní komory Mikea Johnsona, který uznává, že podpora Ukrajině je důležitá pro to, aby Rusko nezvítězilo.
Kreml se dlouhodobě a systematicky snaží v americkém veřejném prostoru co nejvíce posilovat protiukrajinské názory a nálady. Zejména prostřednictvím sociálních sítí, kde se zveřejňují tisíce zavádějících nebo přímo smyšlených „zpravodajských článků“ a komentářů, které mají podporovat americký izolacionismus.
Často se k tomu používá rozdmýchávání strachu z migrace na jižní hranici Spojených států, případně obav z rasové a ekonomické nerovnosti, napsal americký deník s odkazem na zprávy a dokumenty západních zpravodajských služeb. „Hlavní prioritou Ruska je zastavit dodávky zbraní,“ zdůraznil anonymně jeden z republikánských zaměstnanců na Capitol Hillu, kde má sídlo Kongres.
Dokumenty dokazují, že stejně aktivní je ruská propaganda i v Německu a Francii, dvou největších ekonomikách Evropské unie. Také zde zintenzivňuje Rusko své propagandistické akce, aby co nejvíce oslabilo veřejnou a politickou podporu pro další pomoc Ukrajině.
Oblíbenou ruskou kartou v posilování antiukrajinské nálady je vykreslení prezidenta Volodymyra Zelenského jako zkorumpovaného politika, který nemá důvěru Západu. Hlavním poraženým současné americké politiky má být „bílý Američan“, jehož zájmy není Bidenova administrativa schopna ochránit právě kvůli finanční pomoci Kyjevu.
Metadata ze získaných dokumentů pak ukazují, že za mnohými stojí moskevská PR firma Social Design Agency, kterou ovládá Ilja Gambašidze. Spojené státy už na něj uvalily sankce kvůli zapojení do „nepřetržité zahraniční zlovolné ovlivňovací kampaně“.
Kreml své metody trollingu na internetu a dalších forem propagandy zdokonaluje posledních deset let, uvedli bezpečnostní analytici a bývalí pracovníci amerických tajných služeb. „Dopad ruského programu za poslední desetiletí je vidět v debatě amerického Kongresu o pomoci Ukrajině,“ řekl Clint Watts, vedoucí Centra analýzy hrozeb společnosti Microsoft.
Dokonce i šéf výboru Sněmovny reprezentantů pro zpravodajské služby, republikánský poslanec Michael Turner, přiznal, že je řada republikánských kongresmanů pod silným vlivem ruské propagandy. Americké tajné služby už dříve varovaly, že se Rusko pokusilo sítí internetových trollů a falešných účtů na sociálních médiích ovlivnit americké volby už v roce 2016, kdy proti sobě stáli demokratka Hillary Clintonová a republikán Donald Trump.