Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Konec polského snu o D11? Úřad zrušil vítězství Budimexu, ŘSD může dát šanci českým firmám

V uplynulých dnech se rozhořel spor o zakázku na stavbu dálnice D11 z Trutnova k polské hranici. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) totiž nedávno zrušil rozhodnutí o vítězství polské firmy Budimex z důvodu nesplnění podmínky technické kvalifikace, a tendr vypsaný Ředitelstvím silnic a dálnic ČR (ŘSD) tak běží dál. Státní podnik by měl v dohledné době rozhodnout o dalších krocích. Budimex už avizoval, že se o zakázku chce ucházet nadále, nabízí se ale i druhá firma v pořadí MI Roads.

Konec polského snu o D11? Úřad zrušil vítězství Budimexu, ŘSD může dát šanci českým firmám
úsek dálnice D1 | foto: Shutterstock.com

Budimex uvedl, že respektuje rozhodnutí ÚOHS a čeká na jeho detailní odůvodnění. „Za podanou nabídkou a našimi referencemi si nicméně stojíme a budeme se o kontrakt i nadále ucházet,“ uvedla společnost. ŘSD nyní musí nabídky v tendru znovu posoudit a vybrat vítěze. „Výběr se tak vrací zpět do hodnocení nabídek. ŘSD po detailním prostudování rozhodnutí ÚOHS rozhodne o dalším postupu v zakázce,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

ŘSD původně plánovalo, že stavbu úseku o délce 21,1 kilometru zahájí Budimex 19. prosince 2023. Proti výběru Budimexu ale v prosinci podalo námitky sdružení vedené MI Roads. Když s námitkami neuspělo u ŘSD, obrátilo se na antimonopolní úřad.
MI Roads tvrdí, že firma Budimex použila k doložení kvalifikace související s výstavbou tunelů cizí reference z realizace dílčích prací na tunelu v Kolumbii, které neodpovídají požadavkům zadavatele tendru. Budimex podle MI Roads také nesplnil kvalifikační požadavky pro odborný personál pro výstavbu tunelů.

Budimex výhrady svého konkurenta odmítá. „Jsme přesvědčeni, že pro danou zakázku disponujeme odpovídající kvalifikací, což si ostatně investor důkladně prověřil. Kromě předložených referencí z oblasti tunelových staveb máme i obdobné zkušenosti z realizací tunelů v Polsku a ve Španělsku,“ uvedl na konci března ředitel Budimexu pro Českou republiku a Slovensko Krzysztof Sokołowski. Podle dobře informovaných zdrojů nicméně měl být Budimex ze soutěže vyloučen.

ŘSD by tak mělo v dohledné době rozhodnout o dalším postupu. Nabídky firem totiž mají vždy omezenou platnost 10 měsíců. První možností je, že podnik trend zcela zruší. Druhou možností je, že ŘSD vyzve Budimex, aby nedostatky vysvětlil a pověří ho stavbou. Tehdy ale nejde garantovat splnění původních termínů. Nikdy se také nestalo, že by ŘSD umožnilo vítězi po ukončení doplnit, co dříve chybělo. Zřejmě nejjistější možností by tak bylo vybrat druhý subjekt MI Roads.

Firma Budimex nabídla v soutěži nejnižší cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, tedy 87 procent původně předpokládané ceny. O zakázku se ucházelo šest subjektů. Protestující sdružení Společnost D11, v němž je MI Roads vedoucím účastníkem, nabídlo v soutěží druhou nejnižší cenu 11,71 miliardy korun bez DPH. MI Roads patří přes společnost Metrostav Infrastructure do skupiny Metrostav.

Úsek D11 z Trutnova na hranici naváže na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou loni v září. Úsek, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být podle dosavadních plánů hotový v roce 2027.

ŘSD připravuje i stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Se zahájením stavby počítá v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.