Česká armáda postupně nahrazuje stará terénní vozidla moderními auty Toyota Hilux. Od společnosti Glomex MS jich má převzít 1,5 tisíce, přičemž hodnota kontraktu, který byl uzavřen ještě za ministra Lubomíra Metnara (za ANO), přesahuje miliardu korun. Ačkoli prvních 65 strojů převzali vojáci už v létě 2021 a loni na podzim se jejich počet vyšplhal na tisícovku, dodnes není vyřešeno, kdo bude provádět dlouhodobý servis vozidel. Zakázku totiž prověřuje antimonopolní úřad.
Ministerstvo obrany si pro opravy a servis vybralo společnost Dajbych plus na základě nabízené ceny. Jenže problém je, že tato plzeňská firma nemá od Toyoty potřebný certifikát na opravy jejích vozidel ani proškolené mechaniky.
„Společnost Dajbych plus mezi naše autorizované prodejce nepatří. K servisním opravám nikdy autorizována nebyla. Její zaměstnanci nejsou patřičně proškolení, nemají potřebné certifikáty k autorizovanému servisu vozů Toyota. Nemáme rovněž informace, že by disponovali předepsanými servisními prvky nebo speciálním nářadím,“ potvrdila týdeníku Hrot Jitka Jechová, mluvčí českého zastoupení japonské automobilky Toyota.
A současně přidala vybranou pasáž z obecných záručních podmínek k modelu Toyota Hilux: „Pro udržení vašeho vozidla v nejlepším možném stavu doporučujeme, aby veškeré opravy a servisní úkony byly prováděny autorizovaným servisem Toyota, popř. patřičně proškoleným a vybaveným odborným servisem.“
„Z našeho pohledu a výše popsaných obecných záručních podmínek může mít neoprávněný a neautorizovaný zásah neproškolených mechaniků bez speciálního nářadí a vybavení zásadní vliv na provoz vozidel a jejich bezpečnost a spolehlivost. Může být ovlivněna schopnost plnit potřeby, kvůli kterým ministerstvo obrany vozy nakoupilo, což zároveň může negativně ovlivnit vnímání značky Toyota a jednoho z nejprodávanějších a nejspolehlivějších produktů, modelu Toyota Hilux,“ dodala mluvčí Jechová.
Na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se však neobrátila společnost Toyota, nýbrž firma Glomex MS, která je dodavatelem modifikovaných vozů pro českou armádu a zároveň ve spolupráci s výrobcem držitelem záruky. Glomex MS potvrdil, že podání se týká právě výběru firmy, která má zaručit komplexní pozáruční servis vozidel Toyota Hilux.
„Důvodem je zejména to, že vítěz podle našeho názoru nesplňuje kvalifikační kritérium určené zadavatelem, tedy nedisponuje personálem proškoleným výrobcem techniky,“ uvedla ve svém stanovisku společnost Glomex MS, která se odvolala na informace přímo od Toyota Central Europe – Czech. „Nadto je součástí našeho návrhu stížnost na fakt, že zástupci zadavatele uvádějí v informacích pro účastníky řízení, že budou v případě nutnosti dodávat některé náhradní díly z armádních skladů. To však není možné, protože tyto náhradní díly ve skladech Armády ČR nejsou a v tuto chvíli není způsob, jak by je mohli pořídit,“ dodala společnost Glomex MS.
To, že zakázku na dlouhodobý servis armádních vozidel Toyota Hilux antimonopolní úřad skutečně prověřuje, potvrdil jeho mluvčí Martin Švanda. „Termín vydání rozhodnutí nelze v tuto chvíli předvídat,“ uvedl Švanda pro pořad Reportéři ČT, podle nichž česká armáda doplácí na to, že spolu s pořízením nových terénních automobilů ministerstvo obrany rovnou nevyřešilo i jejich pozáruční údržbu a opravy. Tehdejší ministr Lubomír Metnar, který je nyní předsedou sněmovního branného výboru, ovšem na zaslané otázky neodpověděl. Nevyjádřila se ani společnost Dajbych plus se zdůvodněním, že nekomentuje běžící zakázky.
Stručné bylo rovněž ministerstvo obrany, které se také odvolalo na to, že zakázka na výběr servisní firmy zatím nebyla ukončena. „Z tohoto důvodu nelze nyní poskytovat žádné bližší informace k otázkám týkajícím se mimozáručního servisu. Předmětná veřejná zakázka řeší zabezpečení plné funkčnosti, provozuschopnosti a provozní spolehlivosti vozidel, přičemž se jedná o mimozáruční opravy v záruční době a odstranění závad vzniklých událostmi, na které se nevztahují záruční podmínky podle rámcové dohody na pořízení vozidel,“ odpověděl tiskový odbor ministerstva na dotazy týdeníku Hrot.