Byznysu s vánočními stromky dominují dovozy z Dánska. Novým trendem je půjčení stromku v květináči
Ať jsou Vánoce na blátě, nebo na sněhu, ať sílí, nebo oslabuje koronavirová pandemie a ceny všeho neustále rostou, Češi si nejoblíbenější svátky v roce chtějí užít. Ve většině domácností nesmí chybět vánoční stromeček, za nějž letos celkem utratí podle předběžných odhadů rekordní částku – více než 900 milionů korun. Podepisuje se na tom všeobecná inflace, ale také to, že Češi bohatnou a pořizují si jedličky, smrčky či borovičky v prémiové kvalitě (tedy ty, které nevypadají jako úplná košťata). Tato kategorie přitom podražila nejvíce, přibližně o deset procent.
Dlouhodobě se před vánočními svátky prodá asi 1,3 milionu vánočních stromků a podle Sdružení pěstitelů vánočních stromků tomu nebude jinak ani letos. Přesto jsou poslední dvě sezony odlišné. Mezi pěstiteli, obchodníky, ale i nakupujícími panuje obava, jestli se případná další omezení kvůli koronavirové pandemii nedotknou i prodejů oblíbené vánoční dekorace. „Když prodáváte ponožky a zavřou vám obchod, můžete je prodat později. Když ale uříznete vánoční stromek, musíte ho prodat hned,“ říká David Sokol, výkonný ředitel společnosti Baobab – péče o zeleň, která nabízí desítky tisíc vánočních stromků.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot