Cyril Svozil je zakladatelem, spolumajitelem a generálním ředitelem společnosti Fenix Group, která je největším evropským výrobcem elektrických sálavých topných systémů
Společnost Fenix Group v posledních letech rozšířila sortiment holdingu i o nabídku bateriových úložišť z produkce firmy AERS, která je součástí Fenix Group. „Vždy jsme v naší více než třicetileté historii sázeli na řešení, která si sami v praxi opakovaně ověříme,“ říká Cyril Svozil.
Začátkem října jste na výroční tiskové konferenci holdingu Fenix Group mluvil hodně o perspektivách elektrického sálavého vytápění, o Energetickém konceptu Fenix, o bateriových systémech pro domácnosti i průmysl, dostalo se i na vaše plány v oblasti obnovitelných zdrojů energie ve výrobním závodě v Jeseníku. Bylo zřejmé, že i přes současnou situaci na energetickém trhu nepropadáte skepsi a že vaše kroky z posledních let začínají přinášet ovoce.
Na skepsi není čas, i když to občas opravdu není lehké. Důvodů pro mírný optimismus je hned několik. Ekonomicky silnější část populace může zvýšit svou energetickou nezávislost instalací FVE a chytrých bateriových úložišť. I u zákazníků s běžnými příjmy existuje řešení, protože sálavé systémy se v současných rodinných domech velmi často kombinují například s krby či krbovými kamny. Toto spojení vede k výrazné úspoře energie: data ERÚ například ukazují, že elektrické sálavé systémy mají až o 43 procent nižší spotřebu energie než tepelná čerpadla. Na rozdíl od teplovodních systémů totiž naše sálavé systémy zcela automaticky reagují na jakýkoli další tepelný zdroj v místnosti. Nejen z oslunění, ale třeba i z toho, že se zatopí v krbu, zapnou se nějaké spotřebiče nebo se v místnosti sejde více lidí. V nízkoenergetických domech se u teplovodních systémů musí toto přebytečné teplo následně odvětrat, kdežto sálavé systémy dokážou svůj výkon hned snížit.
V centru pozornosti již zmíněné tiskové konference byla kromě výsledků firmy i vaše reakce na současnou energetickou krizi a řešení, které vaše společnost v oblasti rezidenčního bydlení se svým Energetickým konceptem Fenix nabízí. Hodně se mluvilo o spotovém nakupování, před kterým například ERÚ širokou veřejnost varuje. Jak jste se vy dostali k aktivnímu využití spotového trhu a co majitelům rodinného domu tato cesta přináší?
Vždy jsme v naší více než třicetileté historii sázeli na řešení, která si sami v praxi opakovaně ověříme. Touto cestou jsme šli i při využití bateriových stanic a fotovoltaiky. Začátek lze spojit s naším administrativním centrem v Jeseníku, kde jsme poprvé zkoušeli kombinovat elektrické vytápění s bateriovým úložištěm a fotovoltaikou. Výsledky byly velmi pozitivní, proto jsme už v roce 2016 iniciovali vznik startupu AERS, který začal pracovat na vývoji vlastních bateriových stanic. Dalším krokem byl rodinný dům v Omicích, kde jsme náš Energetický koncept Fenix poprvé vyzkoušeli ve sféře rezidenčního bydlení. A tady jsme se prostřednictvím chytré bateriové stanice HES s kapacitou 41 kWh dostali k aktivnímu využití spotového trhu. To je pro koncové odběratele relativní novinka. Nedoporučoval bych ji však nikomu, kdo nemá nástroj, jímž by řídil, kdy nakupuje. Nám to umožňuje software vyvinutý ve spolupráci s Univerzitním centrem energeticky efektivních budov ČVUT v Praze. Výhodou spotového trhu je, že ve stejný okamžik nakupujete i prodáváte za stejnou cenu. Ovšem potřebujete nakupovat, když je cena nízko, tedy mimo špičky odběrů, a naopak prodávat v odběrové špičce. V rodinném domě s bateriovou stanicí HES se toto řešení majitelům vyplácí. Tímto způsobem lze v současnosti snížit cenu elektrické energie po většinu roku na předkrizovou úroveň, v období topné sezony potom o něco vyšší, nicméně stále to je o desítky procent méně než při jejím přímém nákupu.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot