Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Hotová dálniční síť v roce 2033 – realita, nebo zbožné přání? Podle ministra Kupky musí pomoct soukromé firmy

Páteřní dálniční síť by podle ministra dopravy Martina Kupky mohla být dokončená v roce 2033. Na financování se ale musí podílet i soukromý sektor.

Hotová dálniční síť v roce 2033 – realita, nebo zbožné přání? Podle ministra Kupky musí pomoct soukromé firmy
ilustrační foto | Peteri / Shutterstock.com

K tomu je ale zapotřebí zajistit financování jednotlivých úseků. Stát by se při tom podle navrhované Dopravní sektorové strategie mohl ještě více zaměřit na spojení veřejného a soukromého sektoru, takzvané PPP projekty.

„Nesoulad v tempu přípravy projektů (rychlé) a finančních možností státu (nízké) lze řešit prostřednictvím zapojení cizího, respektive soukromého kapitálu potenciálních zájemců s ambicí investovat do dopravní infrastruktury, kde by tyto výdaje byly v některých případech mimobilanční,“ uvádí se v dokumentu, který má týdeník Hrot k dispozici.

Zpráva připomíná, že se v současnosti prostřednictvím metody spolupráce veřejného a soukromého sektoru staví příbramská dálnice D4 a že vláda už schválila rovněž projekt výstavby hradecké D35 prostřednictvím PPP.

Ministr Kupka nyní představil další dálniční tahy, kde by se mohl uplatnit soukromý kapitál. Vedle pokračování dálnice D35 by to byl severní obchvat Prahy, středočeské úseky jihočeské D3 a dosud nezahájené úseky moravské dálnice D55. 

Ve všech případech jde o projekty za desítky miliard korun, které by stát následně splácel. Dokončení pražského okruhu by mělo vyjít na padesát miliard korun, středočeská část D3 na 49 miliard, úsek Opatovec – Staré Město – Mohelnice na D35 na třicet miliard a jihomoravská D55 na šestnáct miliard korun.

Ministr Kupka by chtěl model PPP projektů využít rovněž při stavbě klíčových železničních tratí, ať už je to spojení centra Prahy s ruzyňským letištěm, nebo vysokorychlostní dráhy Moravská brána (Prosenice – Hranice na Moravě – Ostrava-Svinov) či Jižní Morava (Modřice–Rakvice).

„Kdybychom teď na PPP projektech nezačali pracovat, další vlády by to těžko zvládaly,“ konstatoval ministr Kupka. Podle Dopravní sektorové strategie nelze v nejbližších deseti letech finančně pokrýt významnou část plánovaných projektů dopravní infrastruktury.

„Proto ministerstvo dopravy prověřuje možnosti alternativních finančních nástrojů, které by bylo možné využít,“ uvádí se v dokumentu.

Kupka zdůraznil, že bez dostatečné dopravní infrastruktury není možný další hospodářský rozvoj, země také nebude konkurenceschopná vůči okolním státům. „Česká republika měla mít dávno dálnice dokončené,“ dodal ministr.