Když ministři kabinetu Andreje Babiše kostrbatě obhajují státní pomoc aerolinkám premiérova kamaráda Jiřího Šimáněho, odkazují rádi na ostatní státy, které podobné firmy sanují. Jenže stačí udělat přesně to, co ministři chtějí, tedy podívat se na záchranné plány ostatních. Hned je zřejmé, že plán pro Smartwings musel vymyslet břídil. Slibované stamilionové státní záruky jsou cestou k dalšímu zadlužování a firmě spíš uškodí.
Před nedávnem vyšel průzkum veřejného mínění. Ukázalo se, že typický Čech ve vzduchu je senior letící na dovolenou s charterovou společností a chce zachránit Smartwings. Jednoznačně se tak ukázalo, že cestující této letecké společnosti se skoro dokonale kryjí s voličskou základnou ANO. Když se k tomu přidá přátelství miliardářů Šimáněho a Babiše a tlak ze strany Hradu na záchranu čínské investice ve Smartwings, vyjde z té rovnice důvod, proč se firma sanuje zrovna tak, jak vidíme. Je to důvod sentimentální a klientelistický, nikoliv ekonomický a logický. Jinak to smysl nedává.
Hongkongská Cathay Pacific se dostala do potíží stejně jako jiné letecké firmy. Využije nabídku pět miliard dolarů z veřejných zdrojů a v příštích měsících musí najít optimální model fungování a novou velikost firmy. Není vyloučeno ani propouštění mezi 33 tisíci zaměstnanci. Vláda bude přímo ve firmě na kroky dohlížet, podílet se na nich nemá.
Německá aerolinka Condor byla sanována už po pádu mateřské cestovky Thomas Cook a nyní si jde pro novou půlmiliardu eur. Ředitel Ralf Teckentrup řekl Frankfurter Allgemeine Zeitung, že ve hře je redukce 650 až tisíce pracovních míst. Kromě toho společnost zvažuje přemístění sídla do menších prostor. Proč to všechno? Podle ředitele bude krize leteckého průmyslu způsobená pandemií pokračovat až do roku 2024.
Je zřejmé, že letecký průmysl čeká v příštích letech obrovský propad a držet současné kapacity nedává význam. Týká se to jak letadel, tak personálu.
A co se děje v Česku? Od Smartwings vláda nechce žádný restrukturalizační plán. A nejen že se za své peníze nezajímá, jak chce firma fungovat, záruky dokonce podmiňuje tím, že si aerolinka musí udržet svých 2500 lidí. Co na tom, že si na sebe nevydělají, vinou nákladů na svou práci stáhnou firmu dolů a přivedou ji na práh další pomoci? Ví to někdo na ministerstvu financí? Vždyť jsou ve hře peníze lidí, kteří platí daně.
Tohle omezení ale musí vadit i šéfům firmy. Připravuje je přece o profit a snižuje konkurenceschopnost Smartwings na trhu, který se brzy úplně změní. Jestli pomoc za těchto podmínek firma přijme, přizná se, že ji vlastně nepotřebovala, a že je za tím vším nějaký úplně jiný zájem.