Zdravotnictví v propasti. „Chce to privátní pojištění a zavřít část nemocnic,“ říká respektovaný lékař

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Kreml zakázal vývoz uranu do Ameriky. Na ceně se to zatím neprojevilo

Moskva trestá Washington za ekonomické sankce tím, že zakázala vývoz ruského obohaceného paliva do Spojených států. Americké jaderné elektrárny ale mají dostatečné zásoby, takže se to zatím na ceně paliva neprojevilo.

Moskva trestá Washington za ekonomické sankce tím, že zakázala vývoz ruského obohaceného paliva do Spojených států. Americké jaderné elektrárny ale mají dostatečné zásoby, takže se to zatím na ceně paliva neprojevilo.

Celý článek
0

Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Dřevo, všude samé dřevo

Česko zaplavilo kůrovcové dřevo, ČD Cargo naloží přes 1 600 vagonů týdně

Dřevo, všude samé dřevo
ilustrační foto | ČD Cargo

Poptávka po přepravě smrkového dřeva ze stromů napadených kůrovcem dramaticky roste. Podle společnosti ČD Cargo, která jako jediná vozí kůrovcem zasažené dřevo po železnici, naplní firma tímto materiálem v průměru 1628 vagonů týdně. „Za období leden až duben se podařilo společnosti ČD Cargo zvýšit počet přistavených vozů za účelem odstranění kůrovcového dřeva na 118 procent průměru roku 2019,“ uvedla firma ve zprávě. 

Přeprava rostla i přes omezený provoz klíčových zpracovatelů kůrovcového dřeva, zhruba deseti pil v České republice, Německu a Rakousku, které musely omezit provoz kvůli restriktivním opatřením souvisejícím s pandemií covid - 19. „Aktuálně bohužel i v kalamitních oblastech pracujeme bez dlouhodobých smluv, pouze s pětidenní objednávkou vozů. I přesto se ale snažíme neustále navyšovat naše přepravní kapacity,“ říká šéf ČD Cargo Ivan Bednárik.

Už v roce 2018 společnost navýšila počet vozů o 500 a počet specializovaných vozů určených výhradně pro přepravy dřeva – Laaps, Roos – vzrostl z 500 v roce 2015 na 760 v roce 2018. Ve stejném roce společnost uzavřela smlouvy, které postupně rozšíří vozovou kapacitu o tisíc vozů.

Jen letos podle únorových odhadů napadne kůrovec až šedesát milionů metrů kubických dřeva, příští rok to může být až dvojnásobek. Odborníci navíc odhadují, že kvůli současné kůrovcové kalamitě zmizí v České republice víc než polovina původních smrkových lesů. Vše záleží i na tom, zda bude v nejbližších letech pokračovat sucho, které k šíření škůdce přispívá.