Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Dráhy si drží dobré hodnocení. Krizi navzdory

Koronavirus se na hospodaření Českých drah podepíše třemi miliardami, předpokládá agentura Moody's.

Dráhy si drží dobré hodnocení. Krizi navzdory
ilustrační foto | Tomáš Turek týdeník HROT

České dráhy si mohou oddechnout. I přes to, že je z kolejí pomalu tlačí soukromá konkurence, přes výpadek počtu cestujících kvůli koronaviru, i přes zadlužení a výhled, že bude vzhledem k plánům chybět cashflow, udělila ratingová agentura Moody's státní akciovce hodnocení Baa2. Firma si tak udržela pozici z loňska. Agentura ve svém hodnocení, které jako první přináší týdeník Hrot, věří ve stabilní pozici drah, protože jsou pevně spjaty se státem, který by je v případných potížích zachránil a sám má dobrý rating.

Hodnocení Moody's je pro České dráhy něco jako vysvědčení za uplynulý rok. Má ale i ryze praktické dopady. Orientují se podle něj investoři a de facto určuje, jak draze si podnik na trhu půjčuje peníze.

Agentura se zaměřila zejména na to, jak si národní dopravce povede při vyjednávání s kraji o nových smlouvách na dopravu. „Ve výsledcích tendrů uzavřených v posledních 24 měsících na smlouvy, jejichž platnost vypršela v prosinci 2019, ztratily ČD asi sedm procent podílu na trhu regionální a 11 procent na trhu dálkové dopravy. Očekáváme, že se v roce 2020 sníží příjmy asi o pět procent ve srovnání s rokem 2019, nepočítaje dopady koronavirové krize,“ uvádí ve svém hodnocení agentura.

Moody's si také všímá, že dráhy budou v příštích letech finančně zatíženy obnovou vozového parku. Firma jednak potřebuje nové jednotky, jednak splácí věřitelům půjčky na obnovu z posledních let. V příštích letech budou tyto výdaje mohou vyšplhat až na 14 miliard a je zřejmé, že ČD si na ně nevydělají. V úvahu tak přichází prodej majetku, například pozemků, jak zmiňuje agentura, nebo další půjčky. „Výše investic se odvíjí od více faktorů, zejména požadavků našich objednatelů a potřebné optimalizace vozidlového parku se strategií co největší efektivity provozu a uspokojení narůstajících potřeb cestujících. Číslo 14 miliard je příklad maximálních investic,“ komentuje mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Výpadek cestujících kvůli koronavirové krizi nebude podle Moody´s problémem. „Česká vláda explicitně negarantuje závazky ČD, ale předpokládáme, že by poskytla mimořádnou podporu v případě finančního stresu,“ uvádí se ve zprávě. Dráhy v současné době diskutují s vládou o různých formách podpory. V úvahu připadá navýšení kapitálu, kompenzace výpadku příjmů nebo snížení či úplné zrušení poplatků za přístup na koleje pro letošní rok. Je tak zřejmé, že stát dráhy nenechá v krizi vykoupat.

Podle vlastních údajů firma jen na tržbách přišla a přichází řádově o stovky milionů korun. V době největšího útlumu železniční dopravy se počet cestujících ve vlacích ČD snížil na 10 procent obvyklého stavu, po ukončení nouzového stavu došlo ke zvýšení na 20 - 30 procent. Nyní cestuje ve vlacích průměrně polovina obvyklého počtu cestujících. Přesto ČD deklarují, že jsou stabilní společností „Téma navýšení kapitálu není na programu dne,“ doplnila Vanda Rajnochová.

Pokud se bude trh osobní a nákladní dopravy postupně vracet k normálu, Moody's očekává, že se hrubý zisk před zdaněním a odpisy kvůli koronaviru skupině ČD letos sníží zhruba o tři miliardy korun.