Do Behavia přiteče přes 55 milionů korun. S českou firmou, která zlepšuje reklamu, si plácli Nizozemci
České Behavio, které vylepšuje reklamy tak, aby měly skutečný efekt, získalo další finanční injekci. Nizozemci mu poslali přes 55 milionů korun. Peníze chce firma použít na nové funkce umělé inteligence a další expanzi.
I když se po absolvování budějovického gymnázia jejich cesty rozešly, pětice spolužáků se po čase dala opět dohromady. Behaviorální ekonom, vývojář a sociologové v roce 2015 spojili síly, aby změnili svět marketingových kampaní a reklamy. Společnost Behavio doposud získala 3,5 milionu eur (asi 87 milionů korun) od významných investorů, například od českých Presto Ventures a J&T Ventures či několika andělských investorů. A teď se může pochlubit další finanční injekcí – tentokrát od Nizozemců.
V rámci late-seed investice získalo Behavio 2,25 milionu eur (přes 55 milionů korun) od amsterodamské společnosti Airbridge Equity Partners. Partnerství s Nizozemci vnímá jeden ze spoluzakladatelů české firmy Vojtěch Prokeš jako něco, co pomůže vizi Behavia rozšířit dál do zahraničí. „Měli jsme na sebe opravdu štěstí, skvěle si rozumíme. Hodně nad věcmi přemýšlejí, a přitom je umějí rychle uvést do praxe. Mám radost, že nám budou oporou při naší expanzi v rámci EU i USA.“
Podle Behavia si stále více značek uvědomuje důležitost marketingového trychtýře, tedy způsobu, jakým se z náhodného kolemjdoucího postupně stane věrný zákazník. Proto hledají moderní nástroje, které jim s tímto pomůžou. „Nemají ale čas ani velké rozpočty na obrovské výzkumy, ze kterých zpravidla vypadnou prezentace s nepřeberným množstvím slajdů a minimem praktických tipů,“ vysvětluje další ze spoluzakladatelů Jiří Boudal motivaci pěti kamarádů začít vyvíjet nové marketingové nástroje.
„Behavio marketérům za zlomek ceny dodá srozumitelné dashboardy, které jim rovnou ukážou, co v jejich marketingu funguje a kde je naopak potřeba trochu přidat – jak u konkrétních reklam, tak značky jako celku,“ dodává Boudal. Nástroje Behavia vycházejí z pokročilých metod behaviorálního výzkumu, proto poskytují praktické tipy, co a jak zlepšit, jak se zákazníci chovají a co na ně nejvíc funguje.
Právě behaviorální hledisko je to, co v reklamě podle Behavia chybělo. Běžný člověk udělá za den 300 až 600 rozhodnutí, většinu z nich v podvědomí. Kdyby totiž měl nad každým z nich přemýšlet s rozvahou, nedělal by nic jiného. To znamená, že se tradiční marketingové výzkumy obvykle míjejí účinkem, protože aktivují vědomí a jsou tak racionální. Behavio zkoumá, co se lidem honí hlavou, a místo klasických dotazníků sází na testy s úkoly.
Nápad pětice bývalých spolužáků zaujal i velké firmy, jako je T-Mobile, Lego nebo Škoda Auto. Na jeho služby celkem spoléhá kolem čtyř stovek značek, dále například Footshop, Livesport či Slevomat. A nadšení přichází také z Nizozemí. „Naše investice do Behavia není jen finančním rozhodnutím. Věříme jejich vizi efektivnějšího reklamního prostředí, které rezonuje i po emoční stránce,“ tvrdí Rick van Boekel, spoluzakladatel Airbridge Equity Partners.
Behavio už proniklo do zahraničí, kromě Česka působí v celkem 13 zemích, například v USA, Německu, Rakousku, Polsku či Maďarsku. Získané peníze chce získat nejen k další expanzi, ale i rozvoji platformy. Firma do ní hodlá implementovat umělou inteligenci, která by poskytovala přesnější data o tom, jak a kam lidé soustředí svou pozornost, když sledují nějakou reklamu. „Chceme také přidat AI chatbota, který bude umět vyzdvihnout ty nejdůležitější závěry a vhledy z nasbíraných dat,“ dodává Boudal.
Přemysl Rubeš, zakladatel Presto Ventures, pak připomíná, že Behavio patří mezi vůbec první investice z jeho druhého fondu. „Vsadili jsme na šikovné zakladatele a jejich expertízu i zkušenosti na poli behaviorálních věd a působení reklamy na podvědomí zákazníků. Softwarový produkt tehdy existoval zatím jen v hlavách zakladatelů – dnes se největší firmy v regionu předhánějí o jeho nasazení do svých reklamních kampaní,“ uzavírá.