Hlavní město Nizozemska trápí miliony turistů, kteří uličky okolo kanálů často vyhledávají kvůli sexuálnímu povyražení a konzumaci drog. Pandemie ale turistický ruch zmrazila. Nyní se v Amsterodamu diskutuje o tom, jak jej nastavit tak, aby zahraniční turisté co nejméně rušili obyvatele města.
Čínský virus doslova ochromil čtvrť červených luceren, kde se za peníze nabízí sex. Veřejné domy hlásí propad příjmů o 90 procent. Také obsazenost hotelů meziročně výrazně klesla. V ulicích se pohybují pouze Holanďané, ale i těch je málo, potvrdil pro Deutsche Welle místní designér Tim Spekkens. „Je to příležitost pro město, aby se předefinovalo. Jsem překvapen tím, jak to tady odumřelo poté, co se turismus zastavil,“ řekl.
Pro místní obyvatele se jedná o velký šok, protože v posledních letech počet turistů stále stoupal. Loni se zastavil na 19 milionech a počítalo se, že se do roku 2030 ještě zvýší o dalších 50 procent. Místní podnikatelé z toho profitují, řadu obyvatel ale obtěžují výletníci, kteří do města zavítali hlavně kvůli alkoholu, marihuaně a sexu. „V některých čtvrtích se lidé cítili, jako by jim město už nepatřilo,“ uvedla mluvčí radnice Vera Alová.
Místní politici se snaží turismus regulovat, například omezením krátkodobých pronájmů v nejnavštěvovanějších čtvrtích. Doufají, že místní lidé začnou více navštěvovat centrum města. Období, kdy do Amsterodamu téměř nelétají zahraniční turisté, chce radnice využít k debatě o tom, jak do města přitáhnout „odpovědnější“ návštěvníky, kteří se zajímají o výstavy a koncerty, zdůraznila Heleen Jansenová z marketingové agentury města Amsterdam&partners.
Jansenová očekává postupný návrat turistů po 3. červenci, kdy by se měly obnovit mezinárodní lety do Nizozemska. Agentura také připravuje akce, aby povzbudila místní obyvatele k návštěvám restaurací a barů.
Národní turistická rada NBTC se navíc snaží přesvědčit turisty ze zahraničí, aby zavítali i do jiných měst. Zaměřuje se hlavně na obyvatele sousedních zemí z Belgie a Německa, kteří tvoří 40 procent návštěvníků. Má se jednat o „kvalitní“ turisty, kteří preferují kulturu a historii. Tuto ambici potvrdila ředitelka agentury Amsterdam&partners Geerte Udová. „Je velký rozdíl, pokud budete ubytovávat milovníky historie spíš než lidi, kteří se loučí se svobodou a město mají jen jako kulisu,“ zdůraznila.
Škatulkování poškodí podnikatele
Nicméně selekce turistů na špatné a dobré není přijímána všemi bez výhrad. Provozovatel firmy PureBoats James Munt, jenž vozí návštěvníky po kanálech, míní, že odrazování některých výletníků může negativně ovlivnit liberální duch města. „Amsterodam bylo drsné a špinavé město. Je to součást jeho kouzla. Proměnit jej v elitářský cíl návštěvníků muzeí jej zničí,“ kritizuje plány radnice.
S lustrací turistů nesouhlasí ani ředitel firmy Postilion Hotels Erik-Jan Gingaar. Jejich škatulkování poškodí místní byznys. Hotely Postilion nyní mají obsazenost pouze deset procent. Před krizí to bylo 80 procent. I když ani jemu se nelíbí typický britský turista, který se přijede opít, příjmy hotelů jsou na nich závislé. Ještě před deseti lety amsterodamská radnice doslova žebrala o turisty, nyní se situace dostala do opačného extrému, stěžuje si Gingaar.
Majitel kavárny Good Beans Cody Reid-Dodick namítá, že představa o typickém turistovi, který je opilý a močí do kanálu, je falešná. Řada turistů bydlí v luxusních hotelech a chodí do drahých restaurací. Turismus v milionovém městě přitom generuje příjmy ve výši 82 miliard eur (2,2 bilionu korun). Proto by bylo chybou cestovní ruch příliš regulovat.
Spekkens navrhuje, aby se čtvrť s veřejnými domy transformovala na něco jiného. Starostka Femke Halsemová má plán snížit hluk v této oblasti a také zakázat pořizování selfie fotek s prostitutkami. Místní podnikatelé ale zdůrazňují, že turisté k Amsterodamu patří, stejně jako v jiných evropských městech.