Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Dezinformační volby? Na Slovensku jsme viděli, jak nebezpečná může být umělá inteligence

Zavádějící nebo přímo lživé informace provázejí prakticky každé demokratické volby. S nástupem umělé inteligence může být ještě hůř

Dezinformační volby? Na Slovensku jsme viděli, jak nebezpečná může být umělá inteligence
Robert Fico | foto Profimedia.cz

Tehdy z toho byl téměř celospolečenský poprask. V lednu 2013, v první den druhého kola prezidentských voleb, se v deníku Blesk objevil inzerát, který lživě napadl kandidáta Karla Schwarzenberga z paktování se sudetskými Němci. Stálo v něm například, že „děkuje za podporu představiteli Sudetendeutsche Landsmannschaftu Berndu Posseltovi“ nebo že „připravuje půdu pro vrácení majetku potomkům válečných zločinců“.

Jsme teď o deset let dál a podobné dezinformace, lži či překroucená fakta se staly natolik běžnou součástí demokratických voleb v Evropě i ve Spojených státech, že už se nad tím ani nepozastavujeme.

Nejčerstvějším důkazem jsou předčasné parlamentní volby na Slovensku. Jak sdělila místopředsedkyně Evropské komise a eurokomisařka pro hodnoty a transparentnost Věra Jourová, kampaň provázela „bezprecedentní dezinformační masáž“. Není překvapující, že se tyto útoky valily nejen ze strany krajní pravice, ale také z prokremelských zdrojů a mířily na hnutí Progresivní Slovensko s jednoznačnou prozápadní orientací.

Desetitisíce příjemců

Zkušenosti s dezinformační scénou máme i v Česku, naposledy při prezidentských volbách, kdy se před druhým kolem například šířily fake news o tom, že Petr Pavel zemřel. Právě Pavel se stal největším terčem dezinformační a lživé kampaně. Naopak jeho soupeř Andrej Babiš (ANO) byl takových útoků ušetřen.

„Dezinfoscéna vždy podporovala toho politika či stranu, kteří jsou nejvíce proruští, protievropští a protizápadní,“ vysvětlil to tehdy Vít Kučík, mluvčí občanského hnutí Čeští elfové, které mapuje a analyzuje cizí dezinformační kampaně na českém internetu a aktivně proti nim bojuje. Zkušenosti tohoto spolku ukazují, že se lživé informace rychle šíří a za několik dnů nebo týdnů je mají ve své e-mailové schránce desítky tisíc příjemců.

Ostatně ani Robert Fico, lídr vítězného hnutí Směr, nečelil žádným srovnatelným dezinfoatakům jako jeho protivník Michal Šimečka, šéf Progresivního Slovenska. Fico přitom v minulosti – a zvláště v předvolební kampani – radikálně vystupoval proti Ukrajině, které odmítá poskytovat další vojenskou pomoc v boji proti ruským okupantům. Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov se navíc Fica zastal, když prohlásil, že je absurdní označovat politiky v Evropě, kteří myslí na suverenitu své země, za proruské.

Nástup umělé inteligence

Slovenské volby ukázaly nový fenomén v dezinformační kampani, a to využití umělé inteligence. Díky ní vzniklo lživé video, na němž Šimečka krátce před otevřením volebních místností oznámil, že Slovákům zdraží pivo. Situace na Slovensku už byla dokonce tak vyhrocená, že policie vydala varování, aby se veřejnost „nenechala zneužít zájmovými skupinami“.

Metody umělé inteligence se samozřejmě budou dále zdokonalovat a je zřejmé, že je dezinformátoři budou chtít stále více využívat při vměšování se do politické soutěže. Přesvědčíme se o tom už příští rok, kdy se konají volby do Evropského parlamentu.