Nebylo to nejšťastnější načasování. Úplně nový minipivovar na dostřel od hlavního města, v Úvalech u Prahy, se naplno rozjel na konci roku 2019, ačkoli ho parta místních kamarádů chystala od roku 2016. Avšak když už moderní provoz nedaleko trati v srdci Úval začal chrlit do světa své ležáky i pivní světové speciály, přišel covid. Lidé přestali chodit, hospody zavřely a jejich pivní pípy na dlouhé měsíce většinou vyschly.
„Náš e-shop, výčepní okénko a podpora lidí z okolí nám nakonec pomohly tak, že loňský rok byl pro nás lepší, než jsme čekali. První rok jsme plánovali konzervativně vystavit 1500 hektolitrů piva, nakonec to bylo kolem dvou a půl tisíc. Věřím, že nebýt covidu, bylo to ještě výrazně lepší,“ popisuje na větrné prostorné zahrádce jeden z majitelů a šéfů v jedné osobě Roman Martinák.
„Díky covidu jsme měli čas investovat do digitalizace a automatizace. Byl na to klid a prostor, takže dnes jsme na tom rozhodně lépe, než bychom byli před pandemií,“ hledá na dramatickém roce 2020 i pozitiva muž, který zároveň nedaleko provozuje dva podniky – Hospodu na dobrým místě a Bistro.
Pivovar Libertas
Martinák pivovar založil společně s kamarády, základy projektu se píší od roku 2016. Původně bylo v plánu v Úvalech vybudovat stylový brewpub, ale nakonec původně skromnější nápad zmutoval do rozsáhlého areálu s velkou zahradou a výčepem, celkem za více než 50 milionů korun.
„To už tak bývá. Začalo to skromně, pak se nám to trochu vymklo a dnes se blížíme hranici mezi minipivovarem a malým průmyslovým pivovarem. Přitom vše vzniklo při povídání v hospodě u piva mezi partou kamarádů. Naneštěstí nás v tom podpořily i naše manželky,“ směje se s tím, že stavbu pivovaru kryli bez dotací, pouze ze svých úspor v kombinaci s bankovním úvěrem.
Mezi zakladatele pivovaru Libertas kromě úvalského hospodského Martináka patří také Jaromír Stemberg, zkušený korporátní manažer a místní účetní, zpěvák skupiny Divokej Bill Václav Bláha a ostřílení pivovarníci Robert Franěk a Jaroslav Weis.
Pestrá sorta lidí, navíc s nemalými zkušenostmi z oboru, se postarala o to, že i během pandemie pivovar dokázal rychle nastavit zajímavé obchodní vztahy. Firma, která měla loni obrat přes deset milionů korun, tak dnes například dodává i do některých řetězců v čele s Albertem, má dohodu s Rohlíkem, ale dodává také do známých pražských podniků. Úzce spolupracuje například s gastronomickou skupinou Together, takže její pivo najdete v restauracích Bruxx a Sia v centru Prahy.
„Určitě nám pomohlo, že známe to prostředí. Máme kontakty. Každý nějak přispěl do mlýna a teď se nám opravdu daří. I když nejistota je tu pořád. Nikdo neví, co bude na podzim,“ brzdí nadšení Roman Martinák. Aktuálně pivovar zaměstnává kolem deseti lidí. Stylem se prý zdejší produkce řadí k dražším, ale konzervativnějším. Piva se tu stáčejí výhradně do skla, plast nečekejte.
„Nevaříme stovky druhů piva. Snažíme se perfektně zvládnout klasické pivní styly. Máme rádi pšeničné pivo, které je jinak docela na ústupu, zakládáme si na ležácích,“ vysvětluje Martinák. V nabídce ale mají i světové styly a silná piva zrajících v dřevěných sudech například po skotské whisky.
Firma navíc před několika dny spustila prodej akcií. Získané prostředky mají pomoci s rozvojem jak samotné výroby, tak třeba i se založením vlastních výčepů v Praze. K mání je přesně dva tisíce kusů akcií v nominální hodnotě deset tisíc korun za kus. Pivovaru by na realizaci dalších plánů mohlo přitéct až dvacet milionů korun.
„Bez jakékoli reklamy máme za dva týdny prodáno přes 550 kusů, tedy více než čtvrtinu. Od začátku byl záměr vybudovat pivovar jako komunitní projekt, kde se akcionáři stanou naši zákazníci, kamarádi, lidé z okolí. Asi nelákáme investory v pravém slova smyslu, spíše nadšence do dobrého piva,“ dodává s tím, že s držením akcií se pojí i nejrůznější výhody a slevy na místní produkci.
Cílem je údajně ještě zvětšit kapacitu výroby, doplnit některé technologie, například na stáčení lahví, a celkově se přiblížit k oné hranici deseti tisíc hektolitrů za rok, což je právě ta kritická velikost, kdy už se z minipivovaru pomalu stává malý průmyslový pivovar. „Přes tu hranici už ale jít určitě nechceme. Cílem je udržet si kontakt s našimi zákazníky. Aby to bylo stále trochu osobní. Překročit tu hranici by znamenalo všechno změnit. Zvětšit areál, výrobu, firmu, výrazně posílit personál. A to není cílem,“ dodává Martinák. Nejbližšími metami jsou roční výstav piva kolem pěti tisíc hektolitrů a obrat kolem 25 milionů korun.