Čínskou pobočku PwC doběhl skandál Evergrande. Pověst velkých auditorských firem je v troskách

Auditorské firmy takzvané Velké čtyřky – PwC, Deloitte, EY a KPMG – čelí kritice, že v podstatě jen berou peníze za to, že pomáhají velkým klientům krýt účetní podvody. Skandály v Číně takovým tvrzením nahrávají.

Auditorské firmy takzvané Velké čtyřky – PwC, Deloitte, EY a KPMG – čelí kritice, že v podstatě jen berou peníze za to, že pomáhají velkým klientům krýt účetní podvody. Skandály v Číně takovým tvrzením nahrávají.

Celý článek
0

Zlepšení dostupnosti bydlení? Česko potřebuje 25 tisíc nájemních bytů ročně, vyjde to na 100 miliard korun

Do dvou let stát plánuje vystavět pět tisíc dostupných nájemních bytů. Zatím na to má sedm miliard korun.

Do dvou let stát plánuje vystavět pět tisíc dostupných nájemních bytů. Zatím na to má sedm miliard korun.

Celý článek
0

„Lepší než lidské oko.“ Muskův Neuralink vyvíjí nadějný implantát pro obnovu zraku

Elon Musk se svým Neuralinkem zaznamenal další úspěch. Jeho experimentální implantát zaměřený na obnovu zraku získal od amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) označení „průlomové zařízení“.

Elon Musk se svým Neuralinkem zaznamenal další úspěch. Jeho experimentální implantát zaměřený na obnovu zraku získal od amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) označení „průlomové zařízení“.

Celý článek
0

Češi jezdí starými auty. Elektromobilita to může zhoršit

Průměrné stáří vozového parku v Česku je jedno z nejvyšších v Evropské unii. Po nástupu elektromobilů budou staré „benziňáky“ sloužit ještě déle.

Češi jezdí starými auty. Elektromobilita to může zhoršit
ilustrační foto | Profimedia.cz

Po českých silnicích jezdí stále starší osobní auta. Loni na podzim počet vozů s českou poznávací značkou dosáhl podle údajů Svazu dovozců automobilů téměř 6,3 milionu. To je o 1,6 milionu více než v roce 2011. Zatímco ale před deseti lety činil průměrný „věk“ osobního auta v Česku 12,7 roku, loni to bylo už skoro o tři roky více. 

Průměrné stáří vozového parku v Česku se zvyšuje kontinuálně, poslední dva pandemické roky ale trend urychlily. U výrobců nových aut se dva roky s čínskou chřipkou nesly nejprve ve znamení lockdownů a posléze čipové krize. Výsledkem byly v obou případech výpadky výroby, které trh poznamenaly nedostatkem nových vozů, na něž si zájemci v některých případech musí počkat rok nebo i déle.

Část lidí plánujících nákup auta proto raději místo čekání sáhla po novější ojetině. Zároveň ale mnoho majitelů trvajících na novém autě jeho pořízení odložilo a nechali si stávající dopravní prostředek, čímž přispěli k menší nabídce. Autobazary neměly co vykupovat a klesající nabídka pokulhávala za rostoucí poptávkou. 

S nastupující elektromobilitou se budou po silnicích v Česku prohánět stále starší vozy. Nová auta s bateriovým pohonem jsou podstatně dražší než ta se spalovacím motorem a platit to bude také pro ojetiny. U nich navíc v nejbližších letech nebude existovat plnohodnotná alternativa v podobě rozvinutého sekundárního trhu. 

Dokud nebude nabídka ojetých elektroaut širší, a hlavně cenově dostupná, mnoho řidičů bude natahovat životnost svých starých benzinových a naftových vozidel ještě víc než dosud. Více se dočtete v aktuálním vydání týdeníku Hrot.