Prosincové číslo magazínu Hrot: Nenápadný půvab filantropie i péče o duševní zdraví

Nové číslo magazínu Hrot nabízí pestrý mix témat – efektivní filantropii, péči o duši i tělo, technologické novinky a inspirativní osobnosti. Čekají vás také eseje, komentáře k globálním trendům, tipy na místa s vánoční atmosférou i pohledy na byznys budoucnosti.

Nové číslo magazínu Hrot nabízí pestrý mix témat – efektivní filantropii, péči o duši i tělo, technologické novinky a inspirativní osobnosti. Čekají vás také eseje, komentáře k globálním trendům, tipy na místa s vánoční atmosférou i pohledy na byznys budoucnosti.

Celý článek
0

Ruskou ekonomiku dusí inflace a drahé úvěry, firmy bojují o přežití

Rekordní úrokové míry v Rusku a vysoká inflace trápí ruské podniky. Stěžuje si už dokonce i šéf ruského státního zbrojního konglomerátu Rostech.

Rekordní úrokové míry v Rusku a vysoká inflace trápí ruské podniky. Stěžuje si už dokonce i šéf ruského státního zbrojního konglomerátu Rostech.

Celý článek
0

Rakovina, neplodnost. Oblečky z Temu obsahovaly ohromná množství toxických látek

Nákupy z levných online tržišť s sebou nesou nemalá rizika. Jihokorejská inspekce zjistila, že oblečení pro malé děti nakoupené z těchto platforem obsahovalo až 622krát více toxických látek, než povolují místní úřady. Odborníci varují především před rizikem vzniku rakoviny a budoucí neplodnosti.

Nákupy z levných online tržišť s sebou nesou nemalá rizika. Jihokorejská inspekce zjistila, že oblečení pro malé děti nakoupené z těchto platforem obsahovalo až 622krát více toxických látek, než povolují místní úřady. Odborníci varují především před rizikem vzniku rakoviny a budoucí neplodnosti.

Celý článek
0

Češi jezdí starými auty. Elektromobilita to může zhoršit

Průměrné stáří vozového parku v Česku je jedno z nejvyšších v Evropské unii. Po nástupu elektromobilů budou staré „benziňáky“ sloužit ještě déle.

Češi jezdí starými auty. Elektromobilita to může zhoršit
ilustrační foto | Profimedia.cz

Po českých silnicích jezdí stále starší osobní auta. Loni na podzim počet vozů s českou poznávací značkou dosáhl podle údajů Svazu dovozců automobilů téměř 6,3 milionu. To je o 1,6 milionu více než v roce 2011. Zatímco ale před deseti lety činil průměrný „věk“ osobního auta v Česku 12,7 roku, loni to bylo už skoro o tři roky více. 

Průměrné stáří vozového parku v Česku se zvyšuje kontinuálně, poslední dva pandemické roky ale trend urychlily. U výrobců nových aut se dva roky s čínskou chřipkou nesly nejprve ve znamení lockdownů a posléze čipové krize. Výsledkem byly v obou případech výpadky výroby, které trh poznamenaly nedostatkem nových vozů, na něž si zájemci v některých případech musí počkat rok nebo i déle.

Část lidí plánujících nákup auta proto raději místo čekání sáhla po novější ojetině. Zároveň ale mnoho majitelů trvajících na novém autě jeho pořízení odložilo a nechali si stávající dopravní prostředek, čímž přispěli k menší nabídce. Autobazary neměly co vykupovat a klesající nabídka pokulhávala za rostoucí poptávkou. 

S nastupující elektromobilitou se budou po silnicích v Česku prohánět stále starší vozy. Nová auta s bateriovým pohonem jsou podstatně dražší než ta se spalovacím motorem a platit to bude také pro ojetiny. U nich navíc v nejbližších letech nebude existovat plnohodnotná alternativa v podobě rozvinutého sekundárního trhu. 

Dokud nebude nabídka ojetých elektroaut širší, a hlavně cenově dostupná, mnoho řidičů bude natahovat životnost svých starých benzinových a naftových vozidel ještě víc než dosud. Více se dočtete v aktuálním vydání týdeníku Hrot.