Pandemie covidu-19, která se před dvěma lety začala po celém světě šířit z čínského Wu-chanu, změnila život prakticky všem lidem na světě. Ekonomické dopady pandemie kvůli omezením všeho druhu jsou obrovské. Některé obory, jako je farmaceutický průmysl, kurýrní služby nebo IT služby, zažívají nicméně zlaté období. Mezi vítěze pandemie patří i prodejci a provozovatelé soukromých tryskáčů.
Bohatá klientela má soukromá letadla stále více v oblibě kvůli řadě důvodů. Část pravidelných linek byla zrušena, do některých destinací není možné se linkovým letadlem podívat. A pokud ano, nabídka letů je omezená a cestující musí počítat s řadou komplikací a kontrol na letištích.
Naopak pohodlí a luxus během cestování začnou být návykové, pokud máte dostatek finančních prostředků. Navíc používání soukromého tryskáče je stále symbolem moci a peněz.
Jednou z největších světových firem, které působí na trhu s „bizjety“, je americká společnost NetJets. Vlastní už 760 letadel pro šest až čtrnáct pasažérů. Klientům nabízí koupi části soukromého tryskáče nebo programy předplacených letových hodin na rok.
Programy letových hodin jsou v posledních měsících tak populární, že firma NetJets, kterou vlastní investiční konglomerát Berkshire Hathaway Warrena Buffetta, musela v srpnu ohlásit, že má vyprodáno a pozastavuje další objednávky. Noví klienti jsou zařazováni na „čekací listinu“.
Růst i ve srovnání s rokem 2019
Letecká společnost Honeywell Aerospace ve svém říjnovém výhledu Global Business Aviation Outlook uvedla, že letos se nalétané hodiny soukromých proudových letadel zvýší o padesát procent oproti slabšímu roku 2020. Ve srovnání s předpandemickým rokem 2019 to bude znamenat růst o pět procent.
Navíc se čeká boom v objednávkách a výrobě letadel pro soukromou leteckou dopravu. V příštích deseti letech by podle Honeywell mělo být vyrobeno a dodáno 7400 soukromých tryskáčů v hodnotě 238 miliard dolarů.
Jen NetJets si už objednala přes stovku nových letadel Embraer Phenom 300, jež patří mezi nejžádanější. V základní konfiguraci jsou určena pro šest pasažérů. Celkem do nových strojů firma do konce příštího roku investuje 2,5 miliardy dolarů. I další výrobci privátních tryskáčů, jako jsou Cessna, Gulfstream, Bombardier a Dassault Falcon, hlásí, že budou muset navýšit produkci letadel.
Ekologické námitky
Pro ekology a ochránce klimatu je ale růst sektoru privátní letecké dopravy noční můrou. Emise oxidu uhličitého z malých letadel jen v Evropě poskočily mezi roky 2005 a 2019 o třetinu a rostou mnohem vyšším tempem než emise z klasické letecké dopravy, stěžuje si bruselská nezisková organizace Transport & Environment (T&E), jež propaguje udržitelné formy dopravy. Soukromé tryskáče jsou až desetkrát uhlíkově náročnější při přepočtu na pasažéra než klasické linky.
Největší podíl na trhu bude mít stále Severní Amerika. Až 63 procent poptávky po nových bizjetech pochází z tohoto regionu, na Evropu připadá šestnáct procent, na Asii a Pacifik dvanáct procent. Dvě třetiny operátorů soukromých letadel čekají, že v příštím roce budou mít vyšší tržby než letos.
Sektor soukromých letadel se dostává do ostrého kontrastu s tradičními aerolinkami. Zaměření na „masového klienta“ je naopak velmi senzitivní na veškeré lockdowny a další omezení ve společnosti.
I když odvětví letecké dopravy doufá v příštím roce v oživení, šíření varianty viru omicron a zavádění nového kola restrikcí řady vlád mohou osobní leteckou dopravu opět dostat do problémů. Navíc se čeká, že se létání business třídou na úrovně před pandemií nevrátí.
Nina Wittkampová z mnichovské pobočky poradenské firmy McKinsey je s prognózami v leteckém sektoru opatrná. Věří, že by se mohl dostat do bývalé dobré kondice před covidem v letech 2023 až 2024. Zejména poptávka po cestování a zábavě by mohla výrazněji růst, až opadnou restrikce v turistickém sektoru. Hrozí ale, že ceny letenek zdraží kvůli vyšším cenám paliv.