Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Brusel vyšetřuje na Kypru korupci za miliardy. Jde o kauzu čínského terminálu LNG

Orgány Evropské unie si chtějí posvítit na neprůhledný projekt kyperské vlády na stavbu a financování terminálu pro LNG, na kterém se mělo podílet konsorcium firem vedené Čínou.

Brusel vyšetřuje na Kypru korupci za miliardy. Jde o kauzu čínského terminálu LNG
Úřady EU vyšetřují možnou korupci při výstavbě terminálu LNG na Kypru, ilustrační foto | Shutterstock.com

Ve hře je vrácení dotace ve výši sto milionů eur (2,5 miliardy korun). Brusel totiž chce od Nikósie vysvětlení, jak byl financován projekt terminálu LNG, ve kterém hrála hlavní roli čínská společnost China Petroleum Pipeline (CPP).

Příběh neprůhledného financování plynového projektu začal už v roce 2018, kdy kyperská vláda přiklepla kontrakt v hodnotě 542 milionů eur (13,8 miliardy korun) na stavbu terminálu Vasilikos konsorciu firem, které tvořily čínské společnosti China Petroleum Pipeline, Hudong-Zhonghua Shipbuilding, norská Wilhelmsen Ship Management a britská Metron.

Cílem projektu bylo snížit závislost ostrova ve Středozemním moři na ropě a diverzifikovat dodávky zemního plynu. Původně měl být terminál hotov už v roce 2019. Došlo ale k odkládání výstavby a termín byl posunut nejprve na rok 2022 a posléze byl opět posunut. Ke krachu celého projektu došlo 18. července, kdy bylo jasné, že konsorcium neplní své smluvní závazky.

Čínský investor CPP se ale obrátil na mezinárodní arbitráž v Londýně, aby dosáhl vyplacení kompenzace ve výši 200 milionů eur (5 miliard korun) od kyperské vlády. Nyní se do vyšetřování projektu na zpracování zkapalněného zemního plynu vložila i agentura EU odpovědná za klima, infrastrukturu a životní prostředí (CINEA), která finančně podporuje projekty v rámci politiky Green Deal.

Do září má kyperská vláda vysvětlit okolnosti financování a průběhu celého projektu za miliardy korun, zejména využití prostředků EU. Reálně tak hrozí, že Nikósie bude muset vracet zmíněných sto milionů eur. Vyplaceno už přitom bylo 69 milionů eur z dotace. Navíc Úřad evropského veřejného žalobce (EPPO) oznámil, že zahájil vyšetřování pro podezření z podvodu při zadávání veřejných zakázek, zpronevěry fondů EU a korupce.

Kyperský ministr energetiky Giorgos Papanastasiou pouze k případu uvedl, že vláda požádala o třicetidenní lhůtu na odpověď. Prezident ostrova Nikos Christodoulides trvá na tom, aby byl projekt pro zkapalněný plyn dokončen.

EPPO při rozhodnutí o zahájení vyšetřování korupce vychází ze zprávy kyperského národního kontrolního úřadu, který už v lednu konstatoval, že budování LNG terminálu doprovázejí podezřelé okolnosti, jako je zpožďování dodávek, růst nákladů a taky pochyby o kvalitě celého projektu. Kyperský úřad doporučil dokončení projektu původnímu konsorciu firem odejmout. Vláda v Nikósii nyní slíbila, že pro dokončení stavby vybere nové firmy.