Moravská metropole by také chtěla mít svou High Line
V moravské metropoli se rozhodli, že obnoví historický Vídeňský viadukt, který je ještě o deset let starší než nedávno kompletně zrekonstruovaný Negrelliho v Praze. Má to ale háček. Z Vídeňského viaduktu, který nechala postavit během roku 1838 společnost Severní dráhy císaře Ferdinanda jako součást trati mezi Brnem a Vídní, jsou viditelné jen zlomky. Při rozšiřování kolejiště v 90. letech 19. století byl z větší části zasypán a je skryt v mohutném náspu.
Podle představ hlavního architekta města Brna Michala Sedláčka by se ale původní viadukt se 72 oblouky, který měřil 637 metrů, mohl stát cyklistickou a pěší promenádou, která spojí centrum města s nábřežím Svratky. Jaký nový impulz může taková stavba přinést městu, je zřejmé z rekonstrukce slavné High Line v New Yorku.
Impulz… jako Brno?
High Line byla otevřena v roce 2009 a další části v roce 2013 a 2016. „Proměnili jsme depresivní ulici v místo, kde si můžete zacvičit, zatančit, posedět, dívat se na město… Loni navštívilo High Line osm milionů lidí, což daleko přesáhlo odhady kohokoli. Proudí sem mnohem více turistů než na jakékoli místo v New Yorku. Došlo tu k pěti miliardám investic do nemovitostí, miliarda plynula do daní, v návaznosti zde vzniklo 33 dalších developerských projektů, vytvořilo se 12 tisíc pracovních míst… Netvrdím, že vše je skvělé, možná byl růst až příliš dynamický, ale potvrdila se myšlenka, že zastaralé kusy městské infrastruktury lze přetvořit ve veřejný prostor,“ řekla autorka přestavby starého kolejiště ve více než dvoukilometrový visutý park, architekta Elisabeth Diller, když předloni navštívila Prahu.
Zkusíme to znovu
Zda se o něco takového Brno pokusí, bude záviset na tom, jestli se mu dráhu povede pod hromadami hlíny nalézt. Zkušební měření prvního úseku se konalo začátkem prosince loňského roku a zahrnovalo prvních šest oblouků zhruba 60 metrů od budovy skladiště Amerika směrem na jih. Podkladem byla trasa pravděpodobného umístění Vídeňského viaduktu z historických map a archivních podkladů. Výsledky měření georadarem existenci oblouků pod náspem nepotvrdily. Úspěšné bylo zatím jen doplňkové ověřovací měření nad skladištěm Amerika, v jehož sklepních prostorách je dodnes viditelných 16 cihlových oblouků původního viaduktu. Architekt Sedláček to ale nevzdal. V létě se chystá v průzkumu pokračovat, a to i s pomocí sond.
Na vlastní viadukt navazoval pětiobloukový most přes Svratku, který je dodnes zachován. Patnáct cihelných oblouků je zachováno pod kolejemi a přístupno z budovy skladiště Malá Amerika, další jsou viditelné v ulici Nové Sady.