Mezi bankami se na stupně vítězů dostala ještě druhá Moneta a třetí Česká spořitelna. Mezi pojišťovnami braly stříbro a bronz pojišťovna Direct a ČSOB Pojišťovna. V kategorii Hypotéka roku porotu složenou z ekonomických a podnikatelských odborníků nejvíce oslovila Moneta.
Podle člena odborné poroty Jana Lenera z Broker’s Consulting byl souboj mezi pojišťovnami i bankami u poroty vyrovnaný. „Finanční instituce pracují na digitalizaci a zlepšení zákaznického zážitku, například v oblasti rychlosti vyřízení požadavků klientů či zprostředkovatelů. Právě tyto aspekty hrály v hlasování silnou roli,“ uvedl Lener, podle kterého zaujal i produkt pojištění dlouhodobé péče či rozsah, jakým se snahy bank a pojišťoven v oblasti ESG promítly přímo do jejich produktů.
Komerční banka vyhrála kromě hlavní kategorie i Korporátní banku roku a Banku bez bariér. Kategorii Zodpovědná banka roku vyhrála Moneta, zatímco AirBank se stala vítězem kategorie Banka zákazníků, kterou podle vlastní metodiky vyhodnocuje analytická společnost KPMG.
Jedním z hlavních faktorů, na které se experti při hodnocení zaměřili, byly inovace a nové, progresivní postupy. „České banky se v minulém roce zaměřily na implementaci mnoha zajímavých inovací, mnoho z nich se často odehrává na pozadí, a přitom hrají zásadní význam v bezpečnosti. Hodnotili jsme ale i inovativní přístupy, které mají přímý a viditelný vliv na komfort klientů. Dlouhodobým trendem je celkový důraz na jednoduchou digitalizaci služeb v oblasti servisu klientů a proaktivně se řeší i společenský dopad a udržitelnost. Mix všech těchto hlavních kritérií porota zohlednila při výběru vítězů, zaměřili jsme se na efektivitu, rychlost a skutečný dopad pro klienta,“ zhodnotil generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Michal Čarný.
Mezi pojišťovnami se Zodpovědnou pojišťovnou roku stala UNIQA a Pojišťovnou bez bariér Kooperativa. Pojišťovnou zákazníků je dle metodiky KPMG Nunwood ČSOB Pojišťovna.
„Jedním ze zásadních témat diskusí ohledně konkurence mezi finančními domy vždy je, jakým způsobem jsou banky i pojišťovny schopny flexibilně reagovat na dynamicky se měnící prostředí, ať už je či není ovlivněno covidem, válečným konfliktem, novými bezpečnostními riziky, postupující a nutnou digitalizací, a to vždy s ohledem na přístup ke spotřebitelům, střadatelům i businessu, respektive firemním klientům, a pracovat na vlastních vylepšeních a rozvoji,“ uvedl člen poroty a partner investiční skupiny Natland David Manych
Zakladatel a organizátor soutěže Petr Stuchlík navíc upozornil, že následující roky bankovnictví zřejmě poznamená plánované zavedení tzv. windfall tax, tedy mimořádné daně z nadměrných zisků. „Příští roky budou bohužel zatíženy spory kolem daně z nadměrných zisků, pokud tedy bude arbitrárně určena jen pro šest bank. V právním státě je takové řešení neudržitelné a potáhne se s námi jako Diag Human roku 2022,“ uvedl Stuchlík.
Vítězové dvou kategorií – Banka zákazníků a Pojišťovna zákazníků – byli vybráni na základě více než 5 000 zákaznických výpovědí, které každoročně vyhodnocuje KPMG Česká republika. „Těší nás, že se řízení zákaznické zkušenosti v Česku každoročně zlepšuje. České finanční instituce na tom mají zásluhu, protože patřily a patří v této oblasti mezi průkopníky,“ vysvětluje Lukáš Cingr, který v KPMG vede tým Customer & Digital.
Přehled celkových výsledků:
Mastercard Banka roku
1. místo – Komerční banka, a.s.
2. místo – MONETA Money Bank, a.s.
3. místo – Česká spořitelna, a.s.
Korporátní banka roku
1. místo – Komerční banka, a.s.
2. místo – Československá obchodní banka, a.s.
3. místo – Česká spořitelna, a.s.
Privátní banka roku
1. místo – Česká spořitelna, a.s.
2. místo – Komerční banka, a.s.
3. místo – Československá obchodní banka, a.s.
Zodpovědná banka roku
1. místo – MONETA Money Bank, a.s.
2. místo – Komerční banka, a.s.
3. místo – Československá obchodní banka, a.s.
Banka bez bariér
1. místo – Komerční banka, a.s.
2. místo – MONETA Money Bank, a.s.
3. místo – Československá obchodní banka, a.s.
Hypotéka roku
1. místo – MONETA Money Bank, a.s.
2. místo – Komerční banka, a.s.
3. místo – Československá obchodní banka, a.s.
Banka zákazníků (dle metodiky KPMG Nunwood)
1. místo – Air Bank a.s.
2. místo – Fio banka, a.s.
3. místo – Česká spořitelna, a.s.
Pojišťovna roku
1. místo – Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group
2. místo – Direct pojišťovna, a.s.
3. místo – ČSOB Pojišťovna, a. s., člen holdingu ČSOB
Zodpovědná pojišťovna roku
1. místo – UNIQA pojišťovna, a.s.
2. místo – Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group
3. místo – Generali Česká pojišťovna a.s.
Pojišťovna bez bariér
1. místo – Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group
2. místo – Allianz pojišťovna, a.s.
3. místo – Generali Česká pojišťovna a.s.
Pojišťovna zákazníků (dle metodiky KPMG Nunwood)
1. místo – ČSOB Pojišťovna, a. s., člen holdingu ČSOB
2. místo – Direct pojišťovna, a.s.
3. místo – Allianz pojišťovna, a.s.
Bankéř roku – Tomáš Salomon, předseda představenstva, Česká spořitelna, a.s.
Pojišťovák roku – Martin Žáček, generální ředitel finanční skupiny UNIQA v ČR a SR
Cena profesora Michala Mejstříka
1. místo – Barbara Livorová
2. místo – Lukáš Kubálek
3. místo – Patrik Piga