Americký miliardář Dean Solon odstartoval svou kariéru už ve věku osmi let, když začal s nářadím svého otce opravovat klimatizační jednotky. V šestnácti letech měl první stálé zákazníky. O čtyřicet let později vyčíslil časopis Forbes jeho majetek na 2,2 miliardy dolarů.
Solon vybudoval firmu Shoals Technologies, která v lednu vstoupila na newyorskou burzu. Daří se mu s výrobou zboží, jež se běžně vyrábí v Číně – příslušenství, včetně měděných drátů, které je potřeba k propojení solárních panelů s energetickou sítí nebo pro dobíjecí stanice elektromobilů. Jednu z továren má ve městě Portland v americkém státě Tennessee. Celkem vybudoval čtyři továrny na americkém Jihu, kromě Tennessee i v Alabamě.
Úspěch podnikání založil na co největším zjednodušení práce pro výrobu kabelů, slučovacích konektorů a pojistek. Na první pohled produkce nezajímavého zboží, které se vyrábí ve vzdálené asijské zemi jako většina konkurence. Solon ale vybudoval své značce ve Spojených státech takovou reputaci, že je o jeho výrobky zájem, i když mají cenu o pět až deset procent vyšší.
Solární firmy oceňují zejména kvalitu, bezpečnost a snadnou montáž. Čínská konkurence tyto parametry většinou nenabízí. I proto v loňském roce, kdy byl pandemií zasažen mezinárodní obchod, měla firma Shoals obrat 176 milionů dolarů, což znamená meziroční růst o 21 procent.
Jako Pavlovův pes
Aby výrobní náklady udržel co nejníže, musí být celý proces výroby co nejjednodušší. Výkon pracovníků se tu měří na vteřiny. Práci jim usnadňují monitory, podle kterých provádějí montáž kabelů do konektorů nebo vodičů pojistek. Práce má připomínat podmíněné reflexy Pavlovových psů, dodal v nadsázce Solon.
Zaměstnanci jsou vyškoleni tak, aby dokázali problémy ve výrobě vyřešit nejpozději do patnácti minut. Pokud systém výroby nefunguje, je to problém vedení firmy. „Navrhli jsme jej špatně, pokud lidé dělají chyby,“ zdůraznil zakladatel společnosti.
Svým přístupem k organizaci práce se inspiroval v Disney Worldu na Floridě, který je nejnavštěvovanějším komplexem zábavních parků na světě. Vše na první pohled musí vypadat jednoduše a uvolněně. Pohádkový svět zaměstnává téměř 80 tisíc lidí, aby byli návštěvníci maximálně spokojeni.
Pro blízký solární park Origis Energy, který má instalovaný výkon 60 megawattů a pro park Magic Kingdom zajišťuje čtvrtinu spotřeby elektřiny, dodal Solon veškeré komponenty kromě samotných fotovoltaických panelů. Ředitel firmy Michael Eyman připustil, že výrobky Shoals sice nejsou nejlevnější na trhu, ale vždy se na ně může spolehnout. Konkurenční produkty podle Eymana opakovaně selhaly už v záruční době.
Triviální montáž
Produkty fungují na principu „plug-and-play“, jenž je triviální na zapojení a není třeba mít řadu drahých elektrikářů pro instalaci a provoz. Sám Solon je vynálezcem 30 patentů v této oblasti. Ve firemní kultuře je vždy kvalita a spolehlivost značky na prvním místě.
Solona odmalička zajímaly přístroje a to, jak fungují. Rozebíral klimatizace, ledničky, motory sekaček i osmiválcové motory a dával je zase dohromady. V 80. letech začal pracovat na společném projektu firem General Electric a Bosch pro výrobu automobilových dílů. Nakonec ale skončil s prací pro solární byznys. V roce 2003 získal první velkou zakázku od firmy First Solar. Později se přidaly další společnosti, jež instalují fotovoltaické panely.
I pro následující roky to vypadá, že firma bude mít zakázek dost. Solární sektor v Americe, ale i bateriová úložiště a dobíjecí infrastruktura pro elektromobily chytají pod novou administrativou druhý dech. A navíc z amerického trhu odpadla čínská konkurence. Produkty od Huaweie zpochybnil Kongres kvůli obavám z možnosti kybernetických útoků řízených Pekingem. Firma se v červnu 2019 z amerického trhu stáhla.
Sama společnost předpokládá, že jí tento rok porostou tržby až na úroveň 240 milionů dolarů, což by znamenalo další meziroční růst o více než 30 procent.
Minulý rok ukázal, že vysoká závislost na dodávkách zboží z Číny – nejprve se to projevilo u zdravotnického materiálu a ochranných pomůcek – je pro západní státy příliš riziková. Řada zahraničních firem tak své výrobní kapacity z pevninské Číny stahuje.