Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Alibaba a čtyřicet špionů. Z letiště v Belgii se může stát hnízdo čínských agentů

Obří investiční projekt čínského e-shopu Alibaba na letišti v Lutychu začíná znepokojovat belgické politiky. Varují před tím, že bude hlavním sídlem pro čínské špiony v EU.

Alibaba a čtyřicet špionů. Z letiště v Belgii se může stát hnízdo čínských agentů
ilustrační foto | Shutterstock.com

Alibaba a čtyřicet špionů. Tak může vypadat belgická „pohádka“ o čínské investici za sto milionů eur do letiště v Lutychu. Místní politici začínají litovat, že tu čínská firma buduje obří logistické centrum, jež má být do konce roku dokončeno.

V belgickém parlamentu debatovali o tom, že projekt může Peking zneužít jako základnu pro své špiony v Evropě. Investice byla původně vládou oslavována, protože měla oživit skomírající ekonomiku na jihu země, ve frankofonním Valonsku. 

Logistický uzel pro nákladní leteckou dopravu a třídění balíků je součástí nového systému Alibaby, jež se zavázala dodávat zboží do 72 hodin od objednání po celém světě. Na letišti bude zabírat 220 tisíc metrů čtverečních. 

Agent čínských komunistů

„Měli bychom si uvědomit, že Alibaba není jen obyčejná soukromá společnost, ale agent čínské komunistické strany, jež je podřízena příkazům režimu. Podílí se na represích vůči ujgurské menšině prostřednictvím softwaru pro rozpoznávání obličeje,“ zlobil se v belgickém parlamentu Samuel Cogolati ze zelené strany Ecolo.

Mladý politik si už vysloužil nenávist Pekingu, protože chtěl, aby belgický parlament uznal utlačování Ujgurů jako genocidu. Komunisté jej zařadili na seznam osob, jež nesmějí vycestovat do Číny. 

Cogolati požaduje, aby belgické úřady investici a celý projekt znovu důkladně prověřily a zaručily bezpečnost a ochranu osobních údajů belgických občanů.

Kritici čínského logistického centra v Lutychu varovali, že Alibaba bude muset osobní údaje všech klientů poskytnout komunistickému režimu, pokud ji k tomu vyzve. Navíc panují obavy o ochranu dat v leteckém provozu, která se budou muset s čínským gigantem sdílet. 

Nesmíme Čínu podceňovat

Vrásky na čele má i belgický ministr spravedlnosti Vincent Van Quickenborne. Čínští zpravodajové mohou proniknout do bezpečnostních struktur letiště a získat citlivé údaje, připustil. „Budoucí ekonomický význam letiště v Lutychu pro Čínu nelze podceňovat,“ uvedl vlámský liberální politik. Alibaba může čínskému bezpečnostnímu aparátu předávat veškeré informace o svém provozu na území EU.

Nařčení čínská ambasáda v Belgii odmítla. „Někteří belgičtí poslanci, instituce a média nepodloženě spekulují, že je logistický projekt letiště Alibaba v Lutychu spojen se špionážními aktivitami čínské vlády,“ brání se komunistický stát. Čínské zákony upravující zpravodajské služby podle diplomatů respektují a ochraňují lidská práva

Belgická vláda se snaží v obecné rovině s Pekingem udržovat hladké a konstruktivní vztahy. I čínský ministr zahraničí Wang I nicméně Brusel vnímá jako vstupní místo do celé Evropské unie, když řekl: „Belgie je srdcem Evropy a je už dlouho mostem pro výměnu mezi Čínou a Evropou.“

Samotné letiště v Lutychu má z čínské investice prospěch. Loni se zvýšil počet balíků, které přes letiště prošly, na 548 milionů kusů, zejména díky Alibabě a její dceřiné firmě Cainiao Smart Logistics Network. V roce 2019 to bylo 362 milionů balíků. 

Napjaté vztahy

Vztahy mezi Unií a Čínou nejsou v současnosti ideální. Část europoslanců souhlasí s politikou Spojených států, že by Evropa neměla ustupovat Pekingu kvůli agresivní politice vůči Tchaj-wanu, Hongkongu nebo Ujgurům. Zákonodárci chtějí zmrazit připravovanou dohodu mezi EU a Čínou o investicích a donutit čínské komunisty dodržovat lidská práva. 

Čína v březnu uvalila sankce na pět europoslanců i podvýbor pro lidská práva poté, co 27 zemí EU schválilo sankce vůči úředníkům odpovědným za vedení internačních táborů v západním čínském regionu Sin-ťiang, kde žijí Ujgurové. Spojené státy, Kanada, Velká Británie a Nizozemsko tuto politiku označily za genocidu.