Ze strany investorů, finančních institucí, ale i veřejnosti neustále stoupá poptávka po udržitelném chování firem, říká Kateřina Bohuslavová
Evropský energetický sektor prochází významnou transformací směrem k udržitelným řešením. Evropská komise schválila pro rok 2030 ambiciózní cíle v oblasti rychlejší dekarbonizace, rozvoje obnovitelných zdrojů i zvyšování energetické účinnosti. Nejde ale jen o ekologii, životní prostředí, ochranu klimatu, ale také o sociální rozměr těchto aktivit a správné řízení firem. Proto ESG (Environmental, Social, Governance).
K transparentnímu a efektivnímu řízení udržitelnosti a ESG se zavázala rovněž Skupina ČEZ. V červenci 2021 zřídila společnost speciální útvar ESG, který vede Kateřina Bohuslavová. „Smyslem každé firmy je samozřejmě vydělávat, mít zisk. Jde ale o to, aby toho dosahovala eticky,“ říká.
Zkratka ESG v sobě zahrnuje životní prostředí, sociální dopady a také řízení firmy. Co to ale vlastně znamená, jak spolu jednotlivé pojmy souvisí?
Primárním cílem firmy je generovat zisk, ESG se ptá, jak ho vytváří. Jestli má pozitivní, nebo negativní dopad, jaké jsou externality, kdo náklady na tyto externality ponese – jestli sama firma, nebo někdo jiný, tedy zda je firma přenese na současnou společnost či na budoucí generace, případně například na země třetího světa, pokud třeba vyčerpává jejich přírodní zdroje včetně nerostných surovin. V podstatě by se dalo říct, že ESG je o kvalitě řízení firmy. To je jeden pohled.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot