Zmar a bída v Číně: Lidé se vrhají na levné potraviny, bohatí maskují svůj majetek
Špatný stav čínské ekonomiky se už výrazně projevuje na životní úrovni občanů. Lidé se zaměřují na levné potraviny a laciné oblečení. Uvědomili si, že i nekvalitní jídlo je lepší než hladovět a že je praktičtější vypadat jako trhan či hadrák, než chodit nahý.
redaktor
Vysoká nezaměstnanost a nízký hospodářský růst sužují Čínu už řadu měsíců. Rozsáhlé vládní plány zatím nevedly k výsledkům, a stále více Číňanů živoří. Zatímco luxusní zboží a kvalitnější potraviny ztrácejí zákazníky, obchody s levnými produkty nestíhají pokrývat rostoucí poptávku. Číňané se orientují na výhodná rodinná balení základních potravin a na levné produkty z diskontních řetězců, stejně jako akčních nabídek fastfoodů.
Na této změně spotřebitelského chování profitují nízkonákladové řetězce, jako jsou japonská Saizeriya, Yum China a Fast Retailing. Jejich mediální zástupci se již pochlubili výrazným nárůstem poptávky po levných produktech. Jak píše deník Business Insider, Číňané kvůli hospodářské recesi šetří, kde mohou. „Nyní pečlivě váží každou korunu,“ shrnuje deník.
Řetězec restaurací Saizeriya v Číně nabízí levnou italskou kuchyni. Za fiskální rok, který skončil 31. srpna, společnost téměř zdvojnásobila svůj provozní zisk na 14,8 miliardy japonských jenů, což je téměř sto milionů dolarů. Podle prezidenta společnosti Hideharu Matsutaniho je důvodem právě zvýšený zájem Číňanů o levné potraviny.
Saizeriya prý opakuje strategii, která již dříve uspěla v Japonsku. „Podmínky v Číně v některých ohledech připomínají Japonsko po prasknutí ekonomické bubliny,“ řekl byznysmen při prezentaci výsledků.
Japonskou zkušenost v roce 2010 popsala poradenská společnost McKinsey. Japonci během ekonomické krize přestali zohledňovat kvalitu a přestali si připlácet za pohodlí. Klíčovou roli hrála nízká cena, což vedlo k velké poptávce po zlevněném zboží. Lidé kupovali velké pytle rýže, kterou pak konzumovali v různých obměnách dlouhé měsíce.
V Číně se schyluje ke stejnému scénáři. Neznamená to, že by lidé nechtěli žít lépe, ale prostě na to nemají peníze. Tvrdá realita vysoké nezaměstnanosti a nejistoty příjmu je nutí přehodnotit priority. „Spotřebitelé jsou stále racionálnější a strategičtější, zaměřují se na co největší hodnotu za své peníze,“ řekl MingYii Lai, konzultant z pekingské společnosti Daxue Consulting, pro Business Insider.
Místo kvalitních čínských restaurací vyhledávají Číňané levnější fast foody, jako jsou KFC či Pizza Hut, které na tamním trhu provozuje společnost Yum China. Tyto řetězce nabízejí velké porce za dostupné ceny. Oproti běžným restauracím jsou sice považovány za podřadné, ale lidem to nevadí, pokud ušetří. Fast foody rychle zareagovaly na změnu zákaznických preferencí a přišly s agresivní cenovou politikou. Například 15 smažených kuřecích křidélek si lze pořídit za méně než 3 dolary, což je necelých 70 korun. V Česku by stejný pokrm vyšel na zhruba 270 korun.
Jediní, kdo je v Číně ochoten stále utrácet, jsou bohatí lidé. Ti se však snaží svůj majetek maskovat. Jak dříve informoval Hrot24, bohatí Číňané nekupují drahé oděvy, aby nevypadali nepatřičně vzhledem k chudobě ostatních.
„Bohatí zákazníci se obávají, že budou působit příliš okázale nebo výstředně,“ uvedla pro CNBC Claudia D'Arpizio, partnerka společnosti Bain & Company. Místo toho dávají přednost méně nápadným, ale kvalitním produktům, tzv. tichému luxusu.
Tento trend není nový. D'Arpizio připomněla podobnou situaci v USA v letech 2008 až 2009 během finanční krize. I lidé, kteří si mohli dovolit drahé produkty, je tehdy nechtěli nosit na veřejnosti.
Čína je druhou největší ekonomikou světa a aktuálně čelí silným deflačním tlakům v důsledku prudkého poklesu trhu s nemovitostmi a ztráty důvěry spotřebitelům. Ekonomové čínskou reprezentaci dlouhodobě kritizují za to, že zemi přivedla k přílišné závislosti na vývozu. Vláda již informovala, že s cílem podpořit hospodářský růst sáhne k vyššímu státnímu zadlužení.