Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Zakázka na metro D je v pořádku, potvrdil předseda ÚOHS

Firma Eurovia se se stížností obrátila i na Evropskou komisi.

Zakázka na metro D je v pořádku, potvrdil předseda ÚOHS
ilustrační foto | Profimedia.cz

Mnohamiliardová zakázka na stavbu pražského metra D není ušitá na míru konkrétní firmě. Názor zastává předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna, který odmítl rozklad, jejž podala společnost Eurovia. Stavební firma si stěžovala třeba na neférové podmínky soutěže. Patřit k nim má například to, že klíčoví lidé budující metro mají mluvit česky. ÚOHS v prvním stupni už námitky odmítl na jaře, ve hře je ale ještě stížnost firmy u Evropské komise.

Zhruba jedenáctimiliardová zakázka je pro stavební firmy velmi lukrativní. Není divu, že je o ni pře. Eurovia si už od úplného začátku stěžuje jak na nezákonné zadávací podmínky, tak na postup zadavatele. Vadila jí údajná nedostupnost části zadávací dokumentace a její neúplnost, délka lhůty pro podání nabídek či nejasnost vymezení požadavků na prokazování kvalifikace.

Když úřad v prvostupňovém rozhodnutí z března tohoto roku námitky odmítl, v následném rozkladu Eurovia rozporovala všechny výroky napadeného rozhodnutí, zejména nezákonnost napadeného rozhodnutí, jeho nepřezkoumatelnost, nedostatek důkazů a rozpory s předchozí rozhodovací praxí úřadu. Předsedu úřadu Petra Mlsnu ale nepřesvědčila, zakázka byla podle něj v pořádku. „Do zadávacích podmínek, které respektují zákon, jsou přiměřené, objektivní, nediskriminační a pro zadavatele představují určitou racionální kvalitu, není úřad oprávněn zasáhnout,“ konstatoval předseda ÚOHS.

Úsek mezi Pankrácí a budoucí stanicí Olbrachtova má vyjít na 11 miliard korun. Koncem letošního roku se měla stavba rozjet naplno, výběr vítězné firmy ale zakázku protahuje a také zdražuje. A zdaleka není u konce. Eurovia chce, aby Evropská komise vstoupila do běžící soutěže – tedy když na rozdíl od ÚOHS zjistí, že podmínky byly diskriminační. Komisi to umožňuje příslušná evropská směrnice.

Podle Eurovie jsou podmínky ušité na míru pro firmy Metrostav, Hochtief a Strabag. Ty již dostaly na starost průzkumné podzemní práce a podle Eurovie mají včas k dispozici informace a podklady, kterými konkurence nedisponuje. Eurovii vadila i údajně krátká lhůta na podání nabídek, a to i když ji pražský dopravní podnik prodloužil z původních 44 dnů. Pro informaci: zadávací dokumentace měla zhruba 11 tisíc položek. Lhůty i požadavky na češtinu kritizovaly i protikorupční organizace.