Lockdown, který kvůli šíření viru covid-19 vyhlásila už podruhé česká vláda, přiměl i ty poslední obchodníky k přesunu na internet. Platforma Shoptet, lídr ve svém oboru, kterou vlastní internetový podnikatel Miroslav Uďan, hlásí šedesátiprocentní nárůst poptávky po vytvoření nových internetových obchodů. Trend zvyšujícího se zájmu o nové e-shopy se týká i B2B segmentu, tedy obchodování mezi firmami navzájem.
Že za nárůstem stojí změny kvůli koronaviru, potvrzuje analýza toho, na co se obchody na internetu zaměřují. Zájem o stavbu nových e-shopů například klesl třeba v oblasti cestování, a to rovnou o polovinu. Omezení drtí tento obor více než jiné oblasti. Naopak o polovinu vzrostl zájem o e-shopy na prodej potravin a drogerie. I to je logické. Obavy z kontaktu s ostatními změnily nákupní chování Čechů, kteří se naučili potraviny objednávat online.
Shoptet také prozkoumal obrat mezi stávajícími e-shopy, a to od začátku letošního roku do konce minulého týdne, zároveň s meziročním srovnáním oproti stejnému období v loňském roce. Ze srovnání vyplývá, že tyto internetové obchody letos dosáhly v průměru o 37 procent vyššího obratu než loni. „Nejvíce se dařilo potřebám pro domácnost a zahradu s nárůstem 62 procent. O 48 procent stoupl obrat u online prodeje potravin, u drogistického a lékárenského zboží činil 39 procent,“ řekl Miroslav Uďan. Propad celkového obratu kategorií spjatých s cestováním pak činil 48 procent.
Podle Shoptetu také každý měsíc postupně roste počet nových zákazníků, kteří nakupují na internetu. Jen od začátku pandemie přibylo podle odhadů společnosti 14 procent spotřebitelů, kteří předtím online nenakupovali. Spolu s tím stoupá také podíl online plateb kartou – aktuálně činí 36 procent, zatímco před pandemií se pohyboval na úrovni 25 procent.