Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Radek Špicar: Vláda je příliš podezřívavá

Vládní programy v automobilkách zabránily většímu propouštění. Pomoc ale často přichází pozdě, říká Radek Špicar ze Svazu průmyslu.

Radek Špicar: Vláda je příliš podezřívavá
Radek Špicar | Tomáš Novák týdeník HROT

Minulou krizí propluly české automobilky se ctí paradoxně zásluhou jiných vlád než té české. Hlavním impulzem bylo zavedení šrotovného v Německu. V současné krizi ale na zahraničí asi spoléhat nemůžeme. Může vláda nějak „nakopnout“ český sektor automotive? „České šrotovné by částečně pomohlo. Mělo by ale jen omezený význam, většina produkce jde na export,“ říká viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.

Na aktuální krizi mě překvapil pomalý nárůst nezaměstnanosti. Ani v automobilovém průmyslu se zatím výrazně nepropouštělo. Jak velkou roli v tom hrají vládní programy?

Zaměstnanost se drží ze dvou důvodů. Za prvé, firmy si uvědomují, že nejcennější je chytrý a schopný zaměstnanec. Vědí, že krize se jednou přežene, a sehnat pak lidi, které by nyní propustili, by bylo velmi komplikované. A za druhé, pomohly programy, na kterých se průmysl dohodl s vládou. Diskuse, na rozdíl od minulé krize, nebyla, jestli, ale co se má pro podporu firem udělat. Například kurzarbeit jsme v roce 2009 neprosadili, ale měli jsme ho připravený a vláda na něj – i když s řadou změn – přistoupila. Bohužel ale jsou už i případy firem z automotive, které propouštět musely, jinak by situaci nezvládly.

Které části automobilového průmyslu se to týká?

Zejména subdodavatelů, malých firem, které nemají rezervy a jedou nadoraz. Když jim najednou vypadne 90 procent příjmů, neustojí to bez propouštění. Nicméně myslím si, že nejhorší zprávy z trhu práce jsme ještě asi neviděli, situace se může na podzim zhoršit.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit