Zdravotnictví v propasti. „Chce to privátní pojištění a zavřít část nemocnic,“ říká respektovaný lékař

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Kreml zakázal vývoz uranu do Ameriky. Na ceně se to zatím neprojevilo

Moskva trestá Washington za ekonomické sankce tím, že zakázala vývoz ruského obohaceného paliva do Spojených států. Americké jaderné elektrárny ale mají dostatečné zásoby, takže se to zatím na ceně paliva neprojevilo.

Moskva trestá Washington za ekonomické sankce tím, že zakázala vývoz ruského obohaceného paliva do Spojených států. Americké jaderné elektrárny ale mají dostatečné zásoby, takže se to zatím na ceně paliva neprojevilo.

Celý článek
0

Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Radek Špicar: Vláda je příliš podezřívavá

Vládní programy v automobilkách zabránily většímu propouštění. Pomoc ale často přichází pozdě, říká Radek Špicar ze Svazu průmyslu.

Radek Špicar: Vláda je příliš podezřívavá
Radek Špicar | Tomáš Novák týdeník HROT

Minulou krizí propluly české automobilky se ctí paradoxně zásluhou jiných vlád než té české. Hlavním impulzem bylo zavedení šrotovného v Německu. V současné krizi ale na zahraničí asi spoléhat nemůžeme. Může vláda nějak „nakopnout“ český sektor automotive? „České šrotovné by částečně pomohlo. Mělo by ale jen omezený význam, většina produkce jde na export,“ říká viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.

Na aktuální krizi mě překvapil pomalý nárůst nezaměstnanosti. Ani v automobilovém průmyslu se zatím výrazně nepropouštělo. Jak velkou roli v tom hrají vládní programy?

Zaměstnanost se drží ze dvou důvodů. Za prvé, firmy si uvědomují, že nejcennější je chytrý a schopný zaměstnanec. Vědí, že krize se jednou přežene, a sehnat pak lidi, které by nyní propustili, by bylo velmi komplikované. A za druhé, pomohly programy, na kterých se průmysl dohodl s vládou. Diskuse, na rozdíl od minulé krize, nebyla, jestli, ale co se má pro podporu firem udělat. Například kurzarbeit jsme v roce 2009 neprosadili, ale měli jsme ho připravený a vláda na něj – i když s řadou změn – přistoupila. Bohužel ale jsou už i případy firem z automotive, které propouštět musely, jinak by situaci nezvládly.

Které části automobilového průmyslu se to týká?

Zejména subdodavatelů, malých firem, které nemají rezervy a jedou nadoraz. Když jim najednou vypadne 90 procent příjmů, neustojí to bez propouštění. Nicméně myslím si, že nejhorší zprávy z trhu práce jsme ještě asi neviděli, situace se může na podzim zhoršit.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit