Položí korona krize obchodní centra? Virus mění i tak konzervativní obory jako školství nebo péči o seniory, určitě se promítne do kancelářského trhu a stranou nezůstane ani maloobchod. Věštit zánik obchodních center by ale bylo příliš pesimistické. Trendy posledních let, kdy se nakupování plynule přesouvalo na internet, ovšem ještě umocní. Objednávat si zboží online se totiž během krize naučili i ti, kteří byli do té doby imunní. Internetové kanály si zároveň našly zákazníky, kteří se dosud e-shopům vyhýbali třeba u bot nebo oblečení.
Podle velkého průzkumu agentury CBRB to zatím na žádnou revoluci v obchodních centrech nevypadá. Na druhou stranu signálů, že kamenným obchodům zasadila „korona“ hodně bolestivou ránu, přibývá.
Coming soon….
„Česká obchodní centra, shopping mally či retail parky vyklízejí prodejci oděvů či obuvi. Jejich prodejní místa zatím nikdo nezaplňuje, místo nazdobených výloh je vidět jen nekonkrétní nápis ,Coming soon‘. Již brzy. Ale co? Kdo? Z Česka se nedávno stáhl třeba francouzský oděvní řetězec Camaïeu, jenž tu provozoval skoro třicet kamenných obchodů. V problémech je také společnost L Brands, pod niž spadá značka luxusního spodního prádla Victoria’s Secret. A mnozí další,“ uvedl ekonomický analytik a člen NERV Lukáš Kovanda. Jako další případ řetězce s potížemi doplnil britskou maloobchodní síť Marks & Spencer, jež se soustředí zejména na prodej oděvů. Ta ohlásila, že v příštích třech měsících propustí sedm tisíc svých zaměstnanců. Minulý měsíc už přitom oznámila propuštění takřka tisícovky lidí.
Turbulence v kamenném maloobchodu zatím nepotvrdil aktuální průzkum, který realitně-poradenská společnost CBRE realizovala mezi maloobchodními nájemci nákupních center. „K uzavření komerčních prostor nebo ukončení nájemní smlouvy došlo u pouhých čtyř procent maloobchodních nájemců. Dotčenými sektory byly především gastronomie, móda a obuv společně s doplňky,“ říká Tomáš Míček, vedoucí správy obchodních center v CBRE. Mezi tři zásadní změny v rozhodování ohledně pronájmu komerčních prostor dotazovaní uvedli: pozastavení expanze (téměř 25 procent), zpřísnění parametrů pro zhodnocení případné expanze (téměř 25 procent) a snížení nákladů na vybavení jednotek (19 procent).
Kámen, nůžky, online
I zmiňovaný průzkum ovšem potvrzuje ještě větší důraz prodejců na online strategii. Vedle vyjednávání slev na nájemném, o které požádalo 35 procent oslovených, nájemníci přemýšlejí, jak investovat do rozvoje online nástrojů a aplikací a využívání sociálních sítí pro prodej. Každý třetí maloobchodník v budoucnu předpokládá nárůst podílu online prodejů. Největší očekávání má v současné době již dominující sektor elektroniky, kdy další růst předpokládá až 40 procent respondentů z tohoto odvětví. Zároveň 42 procent maloobchodníků očekává, že v důsledku pandemie koronaviru budou nuceni upravit svou prodejní síť – buď zmenšit počet svých obchodů, nebo jejich plochu.
Podle nejnovějších údajů ČSÚ klesaly tržby maloobchodních prodejců oděvů v kamenných prodejnách ještě v červnu meziročně o více než šestnáct procent. Přitom tržby maloobchodu jako celku byly ve zmíněném měsíci už víceméně na loňské úrovni. Vyšší než loňské tržby pak zaznamenali třeba prodejci sportovních potřeb, zejména online obchody. „To není náhoda. Koronavirová krize naučila v e-shopech nakupovat i ty Čechy, kteří tak dosud nečinili. Tržby tuzemských e-shopů tak letos mohou atakovat hranici 200 miliard korun. Dosavadní rekord z loňska přitom činí 155 miliard,“ dodává Kovanda.