Válka ve Volkswagenu. Má se propouštět a zvýšit produktivita
Šéf koncernu Herbert Diess po špatném druhém čtvrtletí vyzval ke snížení počtu zaměstnanců a zvýšení efektivity. Jeho slova se nelíbí zástupcům zaměstnanců.
redaktor
Zhoršené ekonomické výsledky koncernu Volkswagen ve třetím kvartálu vedly generálního ředitele Herberta Diesse k otevřené kritice s tím, že bude nutné zvýšit efektivitu výroby i za cenu snižování počtu zaměstnanců.
Šéf firmy požaduje rychlé úspory, aby se „masové“ značky Volkswagen, Seat a Škoda dostaly do lepší ekonomické kondice. V červenci, srpnu a září byly v červených číslech. Zejména to je dáno „polovodičovým hladomorem“, tedy nedostatkem čipů. Základní značka Volkswagen byla ve třetím čtvrtletí v minusu 184 milionů eur (4,7 miliardy korun). Že se podařilo docílit provozního zisku 2,8 miliardy eur (72 miliard korun), je zásluhou hlavně dražších značek, jako je Porsche, nebo divize pro finanční služby.
Diess chce konkurovat zejména výrobci elektromobilů Tesla a hovoří o vyšší produkci a snížení počtu dělníků. V továrnách Elona Muska se má jeden vůz vyrábět deset hodin, v automobilce z Wolfsburgu to je dvojnásobek.
Největší německá automobilka vyrobila ve třetím kvartálu o 859 tisíc vozů méně než o rok dříve. Meziročně to znamená propad o 35 procent. V loňském roce už byl sektor ovlivněn pandemií covidu a omezenou globální poptávkou.
Odpor podnikové rady
Pouhé náznaky propouštění v obrovské firmě narazily okamžitě na odpor zástupců zaměstnanců, kteří mají v koncernu silné slovo. Někteří dokonce požadují odvolání ředitele. Předsedkyně podnikové rady Daniela Cavallová otevřeně kritizovala Diesse, který podle ní nemá zájem o konstruktivní spolupráci, když původně zrušil účast na shromáždění se zaměstnanci. Následně Diess zahraniční cestu do Spojených států odložil. Podle šéfky zástupců zaměstnanců se generální ředitel dostatečně nezajímá o své podřízené. Diess nakonec ustoupil a oznámil, že bude osobně odpovídat na nepříjemné dotazy ohledně budoucích plánů automobilky.
Tlak na vedení firmy roste, protože se koncern zavázal vydat na transformaci z klasické automobilky na producenta softwaru a elektromobilů 73 miliard eur (1,9 bilionu korun) do roku 2025. Proto je potřeba, aby byla společnost co nejvíce zisková.
Na reformu si musí koncern vydělat, pouze pro stavbu šesti továren na výrobu akumulátorů má zapojit externí investory, oznámil Diess. Stále častěji se spekuluje také o tom, že by značka Porsche samostatně vstoupila na burzu, čímž by se výrazně zvýšila celková tržní kapitalizace firmy.
Ohrožení výroby v Německu
V interní debatě se ukázalo, že manažeři ve Wolfsburgu už nyní v rámci koncernu bojují o to, aby se zachovala výroba v Německu. Vedení dvojitého véčka zvažuje, že se začne do Evropy dovážet z Číny elektrické SUV ID.6, aby se snížily výrobní náklady. Podle kritiků by se jednalo o nebezpečný precedent, se kterým určitě nebude souhlasit podniková rada.
Poptávka přitom není hlavním problémem firmy, na své auto čeká jen v Evropě milion zákazníků, zdůraznil Diess. Na luxusní elektromobil Porsche Taycan to je deset tisíc zákazníků, na elektrické modely od Audi čtyřicet tisíc.
Strategie překonání nedostatku čipů jejich přednostním dodáváním do luxusních vozů, na kterých má koncern vyšší marže, už nefunguje. Plán s pracovním názvem „Porsche místo Pola“ dokázal v prvním pololetí i přes nižší tržby zvýšit zisky, měsíc od měsíce to je ale obtížnější.
Rozsah chybějících polovodičů je podle analytika Franka Schwopeho z banky NordLB alarmující a kritická situace se může protáhnout i do roku 2022. Na vině je také špatné plánování a odhady automobilového průmyslu v období pandemické krize.