Umělé maso jede. Chtějí ho vyrábět i tradiční masokombináty
Velcí globální zpracovatelé masa se snaží ovládnout i trh s alternativami a náhražkami masa. Podle ekologů to však jde proti snahám o snížení emisí, které masný průmysl produkuje.
redaktor
Nejez steaky, zachráníš planetu Zemi. Podobné výzvy bojovníků za ochranu klimatu lze v posledních letech slyšet častěji a s větší naléhavostí. Trh s „falešným“ masem utěšeně roste, existují desítky firem, jež se zaměřují na rostlinné náhražky, investuje se do výzkumu produkce masa v laboratorních podmínkách. Celému sektoru náhražek tradičního masa se věští velká budoucnost.
Veškerá očekávání ale mohou narazit na realitu trhu. Velké globální firmy, které ovládají většinu světového trhu s hovězím a vepřovým masem, postupně kupují menší, alternativní výrobce a zařazují je do svých obchodních strategií. Čekají, že ziskovost tohoto sektoru půjde nahoru. Společnosti, jako je JBS a Cargill, navíc investují do vlastní produkce umělého masa nebo do rostlinných náhražek.
Nezisková organizace Food & Water Watch si stěžuje na to, že velké konglomeráty společně s dalšími potravinářskými firmami už kontrolují osmdesát procent trhu s alternativami masa. „U většiny těchto produktů na štítku neuvidíte název mateřské společnosti,“ vysvětlil Philip Howard z Michiganské státní univerzity, hlavní autor zprávy IPES-Food, což je organizace, jež spojuje odborníky na udržitelná řešení produkce potravin.
Také ona kritizuje propojení klasických „velkořezníků“ s alternativami masa. Řešením totiž není změna produktů (místo hovězího burgeru rostlinná náhražka), ale celková změna a udržitelnost produkce potravin.
Kritika velkého agrobyznysu
Neziskový sektor obecně kritizuje velký agrární byznys, který kromě produkce uhlíku v živočišné výrobě spotřebovává nadměrné množství vody, přispívá k odlesňování a používá nadměrné množství hnojiv.
Pokud lidé nakupují alternativní produkty, často přispívají na rozvoj velkých potravinářských společností. Trh s náhražkami masa má růst ze 4,2 miliardy dolarů v roce 2020 až na 28 miliard dolarů v roce 2025, očekává panel IPES-Food. A většina růstu tržeb připadne velkým firmám.
Nezávislí vědci nicméně uvádějí, že rostlinné alternativy masa mají výrazně nižší uhlíkovou stopu, často o více než devadesát procent oproti produkci hovězího masa. Pokud by se lidstvu podařilo snížit spotřebu hovězího masa o pětinu a nahradit ji mikrobiálními proteiny, kleslo by odlesňování o polovinu.
Společnost z Minnesoty Cargill, jež má roční tržby přes sto miliard dolarů, investovala například do firmy Aleph Farms, která kultivuje maso v laboratorních podmínkách a produkuje i vlastní rostlinné bílkoviny.
Firma z Arkansasu Tyson Foods, jež je druhým největším zpracovatelem kuřecího, vepřového a hovězího masa na světě, pod svou značkou Raised & Rooted prodává náhražku masa rostlinného původu a také investuje do menších společností, jež chtějí v laboratorních podmínkách kultivovat maso.
Největší zpracovatel masa na světě, brazilská společnost JBS, loni koupil firmu BioTech Foods, jež se orientuje na produkci umělého masa. Získal také nizozemskou firmu Vivera, která má dokonce ve sloganu „Život je lepší, když jíte méně masa“.
Odborníci z IPES-Food se obávají, že konsolidace trhu, kdy velké masné koncerny kupují výrobce alternativních variant živočišných i rostlinných bílkovin, povede k zakonzervování současné produkce masa, jež je v masovém měřítku stěží udržitelná.