Ukrajinci používají baterie z elektromobilů Tesla, aby mohli svítit

Obyvatelé Kyjeva se musejí uchylovat k neobvyklému řešení, aby si zajistili elektřinu. Rozebírají elektromobily, včetně vozů Tesla, a používají je jako zdroj elektřiny pro domácí spotřebiče.

Ukrajinci používají baterie z elektromobilů Tesla, aby mohli svítit
Ukrajinci vyjímají akumulátory z elektromobilů, mohou jim totiž sloužit jako domácí úložiště energie; ilustrační obrázek | Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Obyvatelé hlavního města Ukrajiny mají jen několik hodin denně k dispozici dodávky elektrického proudu, protože více než polovina instalovaného výkonu elektráren v zemi je kvůli válce s Ruskem mimo provoz.

Ukrajinci musejí hledat operativní řešení, jak si vypomoci. Jednou z možností je „vykuchat“ akumulátory z dříve drahých elektromobilů. Baterie, které mají elektromobily v podlaze, mohou pomoci napájet až deset domácností nebo menších firem.

Ukrajinské energetické firmy byly totiž po sérii útoků na elektrárny nuceny přistoupit k ráznému omezení dodávek elektřiny jen na několik hodin denně. Firmy i domácnosti se musejí nové realitě přizpůsobit. Proto jsou po celé Ukrajině velmi žádaným zbožím dieselové generátory elektřiny. V Kyjevě stojí prakticky před každou kavárnou či obchodem.

Novou obchodní příležitost využil třicetiletý Oleksandr Bentsa. Už před válkou nakupoval poškozené vozy Tesla na aukcích ve Spojených státech a pak je převážel do východní Evropy. Opravil je a pak opět se ziskem prodal.

Když letos na jaře začaly pravidelné výpadky elektřiny, dostal nápad, jak využívat baterie z elektromobilů. Musel ale najít šikovné elektrikáře, kteří dokážou lithium-iontové baterie z automobilů vyříznout a přetvořit je na domácí dobíjecí systémy.

Pro list Financial Times popsal obchodní model nového byznysu. Poškozenou Teslu i s dopravou získá za deset tisíc dolarů (234 tisíc korun). Z ní pak dokáže vyrobit až dvanáct domácích dobíjecích stanic a ještě mu zbydou náhradní díly pro vozy Tesla.

Svou novou firmu pojmenoval jako Ukrainian Autonomous Systems. Domácí baterie mají kapacitu pět kilowatthodin a vystačí na deset hodin svícení i méně náročné domácí spotřebiče. Část produkce prodává – údajně bez ziskové marže – i armádě. Na malou poptávku si nemůže stěžovat. Navíc očekává, že se zájem zákazníků bude před blížící se zimou zvyšovat. Podle něj může mít v zimě Ukrajina velký problém, pokud se nepodaří opravit alespoň některé poškozené elektrárny.

Ředitelka Kyjevského ekonomického institutu Natalija Šapovalová se obává, že nedostatek energií může dlouhodobě dále poškodit už tak velmi napjatou makroekonomickou situaci země, protože velké průmyslové podniky nebudou moci vyrábět a stát přijde o daňové výnosy.

Navíc větší firmy poukazují na to, že dostatečně výkonné elektrocentrály vyjdou až na 150 tisíc eur (3,8 milionu korun) a na tak velké investice firmy většinou nemají prostředky. Nepřetržité dodávky elektřiny mají zajištěny pouze firmy, které jsou zařazeny na seznam kriticky důležitých podniků pro chod země. Před válkou měla Ukrajina instalovaný výkon elektráren ve výši 55 gigawattů, nyní to je méně než dvacet gigawattů.