Začátkem října se řízení České televize na dalších šest let ujal Jan Souček. Posledních devět let řídí brněnské studio ČT, v červnu byl zvolen generálním ředitelem České televize. Ve funkci vystřídal Petra Dvořáka.
„Dědím televizi víceméně stabilizovanou, nicméně není to tak, že by to bylo zlaté rouno a že bychom se nemuseli dlouho o nic starat. Dědím i obligatorní výdaje na mnoho let dopředu,“ konstatuje Souček v době, kdy vláda přišla s návrhem po 15 letech navýšit poplatky pro Českou televizi a zajistit jí tak od roku 2025 minimálně o miliardu korun ročně navíc k současnému víc než sedmimiliardovému rozpočtu.
O takzvanou velkou mediální novelu se očekává ostrý boj v parlamentu, naznačují to reakce opozičního hnutí ANO, průmyslového svazu, komerčních televizí, rádií i vydavatelských domů. Nicméně pokud projde v podobě, jakou teď vláda navrhuje, od přespříštího roku by se za ČT platilo ne 135 korun jako dosud, ale 160 korun měsíčně. To by podle ministerstva kultury znamenalo pro Českou televizi 1,4 miliardy korun ročně navíc. Souček podotýká, že nárůst nebude skokový: „Střízlivým odhadem náběhové křivky můžeme v roce 2025 počítat zhruba s miliardovým navýšením rozpočtu oproti současnému stavu. Nominálním. Velmi tak bude záležet na tom, jak se v Česku bude vyvíjet inflace.“
Jak nový šéf ČT hodlá nabádat k placení za veřejnoprávní televizi ty, kteří dosud poplatky nehradí? „Spolu s kolegy z managementu se je budu snažit přesvědčit další vyšší úrovní služeb, které poskytujeme, a současně rozšířením kvality servisu co do způsobu, jakým jej k poplatníkům dopravujeme. Samozřejmě to také nejde skokově, ale byl bych rád, abychom s náběhem reformovaných poplatků byli schopni divákům nabídnout ještě něco navíc. Je to jeden z mých cílů, aby v roce 2025 diváci poznali, že jim Česká televize dává něco navíc a jde s dobou.“
Křetínský prodává podíl v Le Monde
Podíl českého miliardáře Daniela Křetínského v deníku Le Monde získala společnost NJJ Presse telekomunikačního magnáta Xaviera Niela. Nielův holding se zavázal získané akcie převést do fondu na ochranu svobody tisku. Financial Times cenu transakce odhadují na 50 milionů eur (zhruba 1,2 miliardy korun), podle listu šlo zhruba o sedmnáctiprocentní podíl. Do Le Monde Křetínský vstupoval před pěti lety, což tehdy vyvolalo obavy mezi zaměstnanci.
Ve Francii si Křetínský ponechává účast v časopisech Elle či Marianne, deníku Libération, drží podíl v televizi TF1, získat má vydavatelství Editis. Deník Financial Times upozornil na další možný Křetínského akviziční cíl v oblasti médií, a to britský deník The Telegraph.
Voyo ukázalo nový seriál Metoda Markovič: Hojer
Po Novém roce se má na videoplatformě Voyo objevit další původní seriál nazvaný Metoda Markovič: Hojer. Jde o šestidílnou kriminální sérii, která líčí dopadení a usvědčení jednoho z nejděsivějších vrahů normalizačního Československa Ladislava Hojera legendou pražského prvního oddělení Jiřím Markovičem.
Diváky tak seznamuje s tématem psychologického profilování sériových vrahů a nabízí netradiční vhled do československých osmdesátých let. Televize Nova, která Voyo provozuje, první dva díly novinky uvedla v září na letošním ročníku festivalu Serial Killer v Brně. Tam byla novinka Voya vyhlášena nejlepším seriálem střední a východní Evropy. Vůbec poprvé v šestileté historii festivalu tak hlavní soutěž vyhrál český počin. Scénář napsal Jaroslav Hruška, režíroval Pavel Soukup.
Festival letos tradičně ocenil také nejlepší internetový seriál. I tato cena zůstává v Česku, odnesl si ji Lowbudget v režii Jana Musila, hledající odpověď na to, jestli může neúspěšný filmař natočit vysněný film díky umělé inteligenci. Hlavní roli ztvárnil Vladimír Škultéty. Cenu Progressive Killer pro výjimečnou osobnost televizní tvorby s vlastní vizí a celoevropským přesahem letos převzal slovenský producent Peter Badač.