Vedení názorového webu Info.cz po zakládajícím šéfredaktorovi Michalu Půrovi převzal Pavel Vondráček. Ten v letech 2003 až 2013 řídil časopis pro muže Maxim, tutéž značku dnes nese Vondráčkův podcast na Info.cz. Poté řídil zábavně-informační web G.cz, vycházející pod Extra Online Media, později vedl tištěný cestovatelský dvouměsíčník Travel Digest. Půr z čela Info.cz odešel v květnu do mediálního projektu Datarun, který založil společně s mediálním manažerem Vladimírem Piskáčkem. Info.cz vydává firma CMI News, součást mediálního konglomerátu Czech Media Invest kolem Daniela Křetínského, který také rozjezd webu dotoval desítkami milionů. Nový šéfredaktor Vondráček chce záběr titulu rozšířit. Využívat přitom hodlá textů, videí, podcastů i newsletterů.
Vzniklo mediazastupitelství Kuráž Media
Posílit pozici středních a menších vydavatelů na inzertním trhu si klade za cíl nově vzniklé mediazastupitelství Kuráž Media. Jeho většinovým vlastníkem (šedesát procent) je Asociace online vydavatelů (AOV), platforma je ale otevřena i médiím, která členy tohoto uskupení nejsou. Menšinovým podílníkem je spolek Independent Media Club (čtyřicet procent). Jednatelem Kuráž Medií a zároveň předsedou výkonného výboru spolku je Tomáš Řehák. Místopředsedy jsou Petr Orálek, bývalý ředitel Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky (NFNŽ) a nastupující ředitel pro strategii a vývoj veřejnoprávní ČTK, a Martin Švarc, bývalý obchodní ředitel Seznamu a nyní podílník platformy Cruxo. Kuráž Media momentálně zastupují dvanáct vydavatelů, mezi které patří Deník N, Drbna, Echo 24, Forum 24, Hlídací pes, Voxpot, i60.cz, magazín Reportér či vydavatelství Internet Info (Lupa.cz) a Next Page Media (Finmag, Heroine, Peníze.cz, Football Club). Start projektu finančně podpořil Nadační fond nezávislé žurnalistiky, který dává granty řadě z uvedených médií, a Nadace Tipsport. „Vydavatelé se budou účelově spojovat u reklamních tendrů, kde jim to dává smysl. Většina z nich pokračuje se svými partnery v oblasti programatického prodeje inzerce,“ přibližuje nová firma. Zastupovaná média mají mít z reklamních kontraktů 77 procent, zbylých 23 procent si budou Kuráž Media strhávat jako fixní poplatek.
„Lex Babiš“ se zpřísní
Zákaz vlastnictví médií vrcholnými politiky bude od příštího roku přísnější, podobně jako přijímání dotací a pobídek. Média například nebudou moci politici převádět na osobu blízkou nebo do svěřenského fondu, za porušení povinností budou hrozit vyšší pokuty. Zpřísnění takzvaného lex Babiš se kvůli chybějící regulaci nevztahuje na internetová média. Příslušná novela zákona o střetu zájmů v srpnu prošla Senátem a podepsal ji prezident Petr Pavel.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot