Test BMW X7 M60i xDrive: Proč „sedmičky“ vypadají jinak
BMW představilo zcela novou generaci řady 7 s pozměněným designem i technikou
BMW si v posledních měsících připravilo novinky pro své nejnáročnější klienty. Kromě zcela nové generace řady 7 je tu i modernizace největšího SUV X7. My jsme jej otestovali ve vrcholné verzi M60i xDrive s mildhybridním benzinovým osmiválcem. Důvod, proč mluvíme o BMW X7, ale i o novém BMW řady 7, je jednoduchý. Obě auta totiž dostala velmi podobné designové prvky, které ostatní modely BMW nemají. Jde o přední světlomety, které jsou rozdělené a jejichž horní část (denní svícení) trochu připomíná řasy. Všechny ostatní nové modely mají světlomety „normální“, tedy nedělené. Přepracovaný je také přední nárazník a ledvinky mohou být podsvícené. Z boku ani zezadu už se nic zásadního neměnilo. Velké změny jsou uvnitř, protože BMW X7 dostalo novou palubní desku s prohnutým panelem místo klasické kapličky a displeje infotainmentu, jenž v sobě ukrývá dva displeje.
Velká digitalizace
Přepracovaná palubní deska není jedinou významnou změnou v interiéru, pevně s ní ovšem souvisí. Infotainment totiž v rámci modernizace dostal nejnovější verzi, s čímž souvisí kompletní změna grafiky i fungování. A to k horšímu. Pryč je totiž původní jednoduchý design, který byl rozdělený do několika hlavních sekcí, teď je tu jedno velké menu, jež obsahuje vše. Zorientovat se v něm vyžaduje čas a soustředění a snažit se najít něco za jízdy není úplně bezpečné – přestože má X7 armádu aktivních jízdních asistentů.
A přes infotainment se dnes už odehrává prakticky veškeré ovládání auta. Samostatná obrazovka nabízí velké možnosti nastavení zvlášť pro řidiče a spolujezdce, ale napoprvé se v ní složitěji orientuje. Alespoň že teplota se dá změnit jednoduše a kdykoli, protože se na displeji zobrazuje stále.
Změnou prošel jak středový panel, kde zmizela prakticky veškerá fyzická tlačítka, tak středový tunel. Odtud zmizel původní joystick coby volič převodovky a nově je tu pouze maličký ovladač. Alespoň že v jeho okolí zůstala tlačítka pro změnu jízdního režimu, (de)aktivaci parkovacích senzorů a vypnutí stabilizačního systému. Nechybí ani volič nastavení výšky vzduchového podvozku, kterým je každá X7 vybavena standardně.
Až sedm míst
BMW X7 je největší SUV v nabídce mnichovského výrobce. Dlouhé je 5181 milimetrů, široké 2000 milimetrů a na výšku naměříme 1835 milimetrů. Uvnitř se pohodlně usadí až sedm cestujících, čemuž pomáhá rozvor 3105 milimetrů. Přední i zadní sedadla jsou pohodlná, nabízejí opravdu mnoho možností nastavení a za příplatek nechybí ani vyhřívání, odvětrávání nebo masáž.
Auto může být až sedmimístné, což byl i případ testovaného vozu. Všech sedm sedadel se ovládá elektricky, a to kompletně, tedy od nastavování polohy a sklonu opěradla po sklopení prostřední řady sedadel, aby se na tu třetí dalo nastoupit. Třetí řada sedadel se ovládá také elektricky (z kufru), a to každé ze sedadel zvlášť. Bude ovšem potřeba vyndat krycí roletku zavazadlového prostoru, protože ta dvěma zadním sedadlům překáží. Jinak je na všech sedadlech dostatek místa, průměrně vzrostlý Evropan se na ně posadí zcela bez problémů.
Osmiválec má parádní zvuk
Testovali jsme vrchol nabídky: BMW X7 M60i xDrive. Jde o evoluci předchozího motoru s označením 50i, jehož základem je klasický 4,4litrový vidlicový benzinový osmiválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly. V nejnovější verzi jde o mild-hybrid se 48voltovým startér-generátorem. Jedná se o způsob pohonu, který neumí jezdit jen na elektřinu, ale elektřinou pomáhá startovat motor, obstarává prvotní akceleraci po stlačení plynového pedálu a díky němu umí auto plachtit s vypnutým motorem i v dálničních rychlostech, aniž by to posádka poznala.
Test BMW X7 M60i xDrive: Proč „sedmičky“ vypadají jinak
Technické údaje prozrazují, že od motoru se na všechna čtyři kola přes osmistupňovou automatickou převodovku dostává 390 kilowattů / 530 koní a 750 newtonmetrů ze spalovacího motoru, ale také dodatečných 9 kilowattů / 11 koní a 200 newtonmetrů ze startér-generátoru, jenž se nachází v obalu převodovky. Jeho výkon je spíše symbolický, ale díky točivému momentu začne po sešlápnutí plynového pedálu X7 ihned zrychlovat. Posádka to přitom prakticky nijak nepocítí. Akumulátor mildhybridního systému je malý, nachází se v motorovém prostoru a dobíjí se rekuperací při brzdění.
Přestože je BMW X7 opravdu velké auto, jehož pohotovostní hmotnost je 2,6 tuny, je hodně rychlé. BMW udává zrychlení z nuly na stovku za pouhých 4,7 sekundy a maximálka je elektronicky omezena na 250 kilometrů za hodinu. A že autu rychlost nechybí ani v praxi, poznáte hned při prvním sešlápnutí plynového pedálu. Auto se „postaví“ na zadní kola a vystřelí vpřed a je jedno, jestli to uděláte na výjezdu z obce, nebo při vjezdu na dálnici.
Akceleraci navíc doplňuje parádní zvuk benzinového osmiválce, jehož intenzita se podle zvoleného jízdního režimu mění. Ani v ekologickém jízdním režimu ale úplně nezmizí. Vždyť vychází z koncovek výfuku, které opravdu ústí ze zadního nárazníku auta. Žádné prskání nebo střílení z výfuku se tu ale nekoná, přece jen jde o velké, a hlavně komfortní SUV.
Vždycky říkám, že dostatek výkonu je bezpečnostním prvkem; nemusíte ho využívat, ale když ho potřebujete, pod pravou nohou jej máte. A to je přesně případ testovaného BMW X7 M60i xDrive. Za běžných okolností se totiž motor jen tak převaluje lehce nad volnoběhem, převodovka řadí hladce a prakticky neznatelně a vy se pouze pohodlně sunete krajinou. Když ale chcete předjet pomalejší auto, stačí jen trochu přišlápnout plynový pedál a rázem jste před ním.
Kombinovanou spotřebu udává BMW mezi 12,1 a 13,0 litru na sto kilometrů, což jsou hodnoty, za které se dá vlastně bez problémů jezdit. Nesmíte ale zůstat zaseknutí v koloně ve městě anebo využívat potenciál motoru, pak samozřejmě spotřeba paliva roste. Díky 83litrové nádrži je přesto dojezd auta bez nutnosti tankování poměrně velký.
Opravdu to má 23palcová kola?
Když se na auto podíváte z boku, všimnete si velkých kol. Možná byste ale netipovali, že jsou až tak velká. Testovaný kus totiž obouval největší kola, jaká kdy BMW nabízelo – třiadvacetipalcová. I na nich je ale auto pohodlné, přestože nízká pneumatika je na ostřejších nerovnostech poznat.
Test BMW X7 M60i xDrive: Proč „sedmičky“ vypadají jinak
Nová X7 perfektně sedí nejen na rovině, ale i v zatáčkách. Testované BMW X7 M60i xDrive ladili v BMW M Performance a dodali mu mimo jiné M sportovní zadní diferenciál, aktivní řízení včetně natáčení kol zadní nápravy, aktivní stabilizátory, M sportovní brzdový systém (vpředu s 395milimetrovými kotouči, vzadu jsou 345milimetrové kotouče). Říká se, že fyzika platí na všechny a pořád, ale některá moderní auta ji dokážou zlehka „ohýbat“. Vždyť tohle je velké a těžké SUV, které by přece nemělo umět zatáčet a se kterým by neměla být zábava. Ale přesto je, vydejte se na svoje oblíbené okresky a budete překvapení, jak rychle je tahle luxusní stodola dokáže projet.
Závěr a cena
BMW X7 sice po modernizaci není moc uhlazené, ale jezdí vážně skvěle. Interiér je po vzoru ostatních bavoráků zcela nový, přišel takřka o všechna tlačítka a také v infotainmentu se hůře orientuje. To by až tak nevadilo, pokud by třeba BMW dokázalo nabídnout hlasové ovládání v češtině, ale to neumí. Některé funkce sice zastanou gesta, ale i tak je potřeba pro většinu pátrat ve složitém infotainmentu. A jízda? Bude jen na vás, zda se chcete kochat krajinou, nebo si užít magického písmenka „M“ v označení modelu, protože rychlost a jistota testované X7 nechybí v přímce ani v oblouku.
Je to povedené auto, svědčí o tom ovšem i jeho cenovka. Nejnižší cena, za kterou se BMW X7 nabízí, je 2 562 300 korun za xDrive40i. Naftové xDrive40d vyjde minimálně na 2 588 300 korun. Testované vrcholné provedení BMW X7 M60i xDrive ale startuje o poznání výše, jeho základní cena je 3 283 800 korun. Testovaný kousek s velkou příplatkovou výbavou dokonce o pár desítek tisíc přelezl čtyřmilionovou hranici.
BMW X7 M60i xDrive (2023)• Motor: V8 + 48V startér-generátor (mild-hybrid)• Objem válců: 4395 ccm• Výkon: 390 kW / 530 koní při 5500–6000 ot./min (+ 9 kW / 12 koní – 48V startér-generátor)• Zrychlení 0–100 km/h: 4,7 s• Maximální rychlost: 250 km/h• Převodovka: 8° automatická• Spotřeba paliva (kombinovaná): 12,1–13,0 l / 100 km• Objem nádrže: 83 litrů• Objem zavazadlového prostoru: 750/2120 litrů