Vůz je opět postavený na podvozku tatrovácké koncepce, kabiny a motory jsou z produkce nizozemského partnera DAF Trucks a převodovky ZF či Allison. Sériová výroba začne v létě, první nové vozy dostanou zákazníci na podzim, řekli představitelé Tatry. Řada Tatra Phoenix je určena hlavně pro civilní trh, uplatňuje se ale také u záchranářů a hasičů či v obranných složkách.
Člen představenstva Tatry Trucks zodpovědný za vývoj a výzkum Radomír Smolka, který měl se svým týmem konstrukci vozů na starosti, řekl, že jako první si všichni všimnou úplně nové kabiny. „Je to nejnovější generace kabiny DAF XDC, kterou jsme si přizpůsobili pro náš podvozek. Nabízí daleko lepší komfort pro řidiče, nové prvky, které jsou dneska moderní. Alternativně můžeme v zrcátku nabízet kamery s displejem, kabina je větší oproti té původní prostornější, takže řidič se tam bude cítit daleko lépe,“ uvedl Smolka.
Kabina poskytuje lepší výhled i přehled okolo vozu a je aerodynamicky optimalizovaná pro co nejnižší spotřebu paliva. „Bude k dispozici jak v krátkém (denním) provedení, tak v prodloužené verzi (spací), ale i ve variantě spací se zvýšenou střechou s jedním či dvěma lůžky. Řidič bude mít k dispozici moderní digitální přístrojovou desku s vylepšenou ergonomií a zjednodušeným ovládáním,“ uvedl Smolka
Vozy jsou vybaveny inovovanými motory Paccar řady MX-11, které budou k dispozici ve výkonových provedeních 300 a 330 kilowattů, a MX-13, jež budou mít výkon 315, 355 nebo 390 kilowattů. „Jsou poměrně dost vylepšené směrem ke snižování CO2, snižování spotřeby. Kombinují se výhradně s automatickými převodovkami, takže v podstatě skončila manuální převodovka řadě Phoenix,“ řekl Smolka.
Automobil zachovává podvozek tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou, v níž jsou uloženy hnací hřídele a diferenciály. Firma jej ale podle Smolky vylepšila a uvádí i novou generaci náprav s redukcemi v kolech, jež by měla zvýšit nosnost, životnost, zlepšit jízdní parametry a snížit spotřebu paliva.
„Po zhruba padesáti letech nabíhá zcela nová generace těžkých náprav. Ty předchozí generace byly v podstatě jenom průběžně modernizované, tady je to vlastně i principiálně jinak postavená náprava. Postupně budou nabíhat jak v řadě Phoenix, tak v řadě Force," řekl Smolka.
Podvozek má tradičně výhradně vzduchem odpružené nezávisle zavěšené polonápravy. „Základní nabízené konfigurace podvozků vozidel nové generace jsou 4x4, 6x6, 8x8 a 8x6, přičemž k dispozici je i čtyřnápravové provedení v konfiguraci 1+3 (tj. s trojicí zadních náprav). Samozřejmostí budou ale i vícenápravová provedení s volitelným počtem řiditelných a poháněných zadních náprav podle požadavků uživatelů,“ uvedla automobilka.
Výkonný ředitel a místopředseda představenstva Tatry Trucks Petr Buršík uvedl, že výhodou podvozku tatrovácké koncepce je především výrazná redukce vibrací oproti vozidlům s tuhými nápravami. „Podvozek díky kombinaci centrální nosné roury a svařovaného pomocného rámu usnadňuje montáž různých nástaveb bez nutných kompenzačních prvků a ve většině případů i bez mezirámu – vozidla tak mají nízké těžiště a vyšší užitečné zatížení,“ uvedl Buršík.
Vůz přináší i novinky v elektronických a asistenčních systémech. „Nabídne například automatický systém ovládání stěračů čelního skla, automatický systém spínání vnějšího osvětlení nebo systém Corner View odstraňující mrtvé úhly na straně řidiče i spolujezdce,“ uvedl Smolka. Ve výbavě auta bude i systém pro detekci překážek před vozidlem, systém monitorování tlaku v pneumatikách či obrana proti hackerskému útoku.
Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či v záchranných složkách. Loni Tatra vyrobila a prodala 1451 vozů, o rok dříve to bylo více než o 100 méně. Má přes 1400 zaměstnanců, dalších víc než 700 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie. V roce 2022 automobilka dosáhla tržeb 7,12 miliardy korun. Tatra Trucks patří do skupiny Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada, dalším jejím akcionářem je skupina Promet Group rodiny Materových.