Spojení PPF s Monetou? Do třetice všeho dobrého
Ze spojení PPF s Monetou už sice podruhé sešlo, ale není vyloučené, že do roka a do dne přijde další pokus.
hlavní komentátor
Neúspěch PPF na valné hromadě Monety překvapil. Ne že by ta nabídka byla tak senzační, spíše naopak. Ale aby PPF s nějakým projektem neuspěla dvakrát po sobě, je hodně nezvyklé. Můžeme spekulovat, zda to bylo tím, že ve finiši chyběl Petr Kellner, a mocná skupina tudíž už není tím, čím bývala, ale ve hře je i úvaha, že nové PPF na transakci nakonec zase až tak moc nezáleželo.
Skutečností je, že PPF drží třicet procent Monety a tak jako tak je největším akcionářem, který bude mít na řízení banky rozhodující vliv. To se ostatně ukázalo na předposlední valné hromadě, kde hladce zamázla výměnu Miroslava Singera v dozorčí radě za britskou kandidátku aktivistických investorů. Navíc Tomáš Spurný, šéf banky, je s PPF historicky spojen a transakce byla ve skutečnosti jeho vlastním projektem. Za těchto okolností je dost nepravděpodobné, že by se Moneta mohla začít poohlížet po jiném spojení. Nebo třeba vyplácela nadstandardní dividendu.
Je zjevné, že Moneta nemůže zůstat na ocet. Postcovidový bankovní svět přeje konsolidaci a banky střední velikosti v něm nemají valnou perspektivu. Lze docela dobře chápat, že držitelé akcií nekývli na nabídku, která byla celkem okatě jednostranná v ocenění aktiv vkládaných PPF do nové bankovní skupiny; jinak řečeno, pro akcionáře to prostě byl příliš nevýhodný prodej. Je však celkem pravděpodobné, že pro samotnou Monetu lepší nabídka už nepřijde. Zde šlo o model, kdy Moneta byla tím větším parťákem a ve společném podniku by hrála rozhodující roli. Alternativou je nechat se pozřít větší finanční institucí. To samozřejmě znamená zásadní změny ve vedení banky a Tomáš Spurný by pak nejspíš už nebyl CEO.
Varianta nechat se sežrat je ale za současné situace, kdy PPF drží třetinu akcií, těžko myslitelná. Klíče od Monety nyní leží v baráku na Evropské, Spurný je v bezpečí a peníze PPF také, protože kdyby se prodávalo, vzhledem k aktuálnímu rozložení sil by prodávala i PPF - a samozřejmě se slušným ziskem. Pravděpodobnější však je, že se do toho nikomu z velkých hráčů nebude moc chtít. A tak je docela dobře možné, že do roka a do dne přijde další pokus. Je však dost nepravděpodobné, že by PPF nabídla do třetice více. A nejen proto, že manažeři PPF fakt nikdy nic nepřeplácejí a byznys bez slevy pro ně nemá smysl.
Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.