Hrot24.cz
Šéf české firmy, která dodává drony na Ukrajinu: Na válce mají podíl i západní Evropa a USA

foto Tomáš Novák, týdeník Hrot

Šéf české firmy, která dodává drony na Ukrajinu: Na válce mají podíl i západní Evropa a USA

Při vývoji bezpilotních systémů pomohlo Ladislavu Semetkovskému, že je majitelem pilotního průkazu. Za svými klienty si tak může sám doletět

Pavel Baroch

Pavel Baroch

redaktor

„I kdybyste měl miliardu dolarů a chtěl byste vytvořit kopii našeho Primoco One 150, možná by se vám to ani s tak ohromnou sumou nepodařilo,“ je přesvědčený šéf Primoco UAV Ladislav Semetkovský.

Neznamená to nic. Když jsem před lety prodával svou mediální firmu Media Online finské společnosti Sanoma, zakládal jsem na Kypru nový holding. Právníci mi řekli, že takový název – Media Online – tam není možné zaregistrovat. A dali mi seznam několika názvů, z nichž jsem si mohl vybrat. Byla to zdánlivě nesmyslná slova, ani nevím, jak byla vygenerována. Líbilo se mi právě Primoco, protože to dobře znělo. Od té doby se to se mnou táhlo, i v době, kdy jsem podnikal v Rusku. Když jsem později přemýšlel, jak pojmenovat bezpilotní letadla, padlo rozhodnutí na Primoco UAV, přičemž zkratka znamená Unmanned Aerial Vehicle, tedy bezpilotní letadlo.

Jako malý kluk jsem hrál fotbal a věnoval jsem se i dalším sportům. Když jsem pak začal podnikat, lidé v tomto prostředí chodili na golf, ale mě to nelákalo, na golfovém hřišti jsem vlastně nebyl ani jednou.

Díky svému otci jsem se tak trochu náhodou ocitl na letišti, zalíbilo se mi tam, takže jsem začal létat. Bylo to skvělé odreagování. Díky tomu jsem po práci myslel na něco úplně jiného, mám to dodnes strašně rád.

Ano, začal v devadesátých letech. Já jsem ale zvolil větší letadla, utralighty jsou vlastně sportovní létání, cestovat s nimi třeba k moři představuje heroický výkon. Mimochodem, v České republice máme skutečně špičkové výrobce ultralehkých letadel, jsou na světové úrovni.

Jsem kvalifikovaným pilotem pro pístová a turbovrtulová letadla. Nejčastěji létám se značkou Piper, jsou to taková ta menší šestimístná letadla. Nemám ale vlastní stroj, pronajímám si ho od majitele, který ho půjčuje ještě dalším dvěma nebo třem lidem. Věří jim, že mu ho nerozbijí. Aby se letadlo ekonomicky vyplatilo, musí se s ním létat. Ovšem dříve se dost často stávalo, že menší soukromá letadla poškodili lidé, kteří si je pronajímali. Majitelé prostě měli s pronajímáním špatné zkušenosti. Takže když si dneska někdo pořídí nový stroj, bývá to podobné jako u porsche: nikomu ho nepůjčí a sám si ho opečovává. Soukromé letadlo je poměrně drahá hračka. To, se kterým létám já, vyjde tak na sto milionů korun.

Létám hlavně po Evropě, ale byl jsem třeba také na Aljašce. Už jsem přistál na více než stovce letišť. V poslední době jsem zase začal létat více, cestuju za našimi zákazníky. Nejedu autem, nepoužívám běžné letecké linky, dolétnu si tam sám.

Určitě. Konstruktér dělá svou práci, ale jako pilot víte, jak celý systém včetně předpisů funguje. Doslova od A do Z. Kdybyste měl miliardu dolarů a chtěl byste vytvořit kopii našeho Primoco One 150, možná by se vám to ani s tak ohromnou sumou nepodařilo. Potřebujete kvalitní odborníky, kterých není po světě mnoho. Například v asijských zemích nefunguje žádná obdoba naší letecké katedry ČVUT. O Africe ani nemluvím.

Mám několik typů kamarádů. První skupina se z Ruska odstěhovala už několik let před válkou. Vždycky byli k Putinovi kritičtí. Další skupina odešla po vypuknutí války na Ukrajině. Ti, kteří tam zůstali, nejsou ani tak moji byznysoví přátelé, ale spíš obyčejní lidé, s nimiž jsem se poznal. Paradoxem je, že se o válce nikdo nechce moc bavit, jsou obecně naštvaní na to, co se stalo.

Věřím tomu, že většina lidí stojí za Putinem. Myslím, že i přes aktuální situaci je stále oblíbený. Odhaduji, že teď se ale ekonomická situace v Rusku začne zhoršovat. Jak říkám, půjde to z tlustého do tenkého. Vidím to na letadlech, kdy se na mě obrátili známí z Moskvy, jestli by někde nešly sehnat náhradní díly do jejich strojů, jejichž údržba a opravy jsou kvůli ekonomickým sankcím špatné.

Že se to samozřejmě nikdy nemělo stát. Současně se obávám, že nyní nemá nikdo zájem ten konflikt vyřešit. Všichni mluví jenom o lidských neštěstích, o mrtvých nebo unesených dětech, ale nikdo nemluví o tom, jak to skončit. Mám v tomto ohledu velmi podobný názor jako bývalý prezident Václav Klaus: nevidím žádnou výraznou osobnost, která by byla schopná se s Vladimirem Putinem dohodnout na ukončení konfliktu. Osobně si myslím, že i Putin je ze současného stavu zoufalý, ale když jsou proti sobě dva berani, musí se najít někdo třetí, kdo to vyřeší. Každopádně ale platí, že válka na Ukrajině neměla nikdy nastat. Jsem přesvědčený o tom, že svůj nepřímý podíl na konfliktu má také západní Evropa a Spojené státy. Nejde ale jenom o Ukrajinu a Rusko, ohromným rizikem je nyní také Afrika, vlastně celý svět na tom není z bezpečnostního hlediska vůbec dobře. Je to skutečně velký průšvih. 

Ladislav Semetkovský (46)

• V roce 1997 založil vydavatelství Media Online zaměřené na lifestyle a bydlení a rozšířil ho i na Slovensko, do Německa a Rakouska.

• Po deseti letech firmu prodal finskému mediálnímu koncernu Sanoma.

• Poté založil obdobné vydavatelství v Rusku, to se vedle bydlení zaměřovalo i na cestování.

• Napsal knihu o podnikání v Rusku, kde několik let žil.

• V roce 2015 založil firmu na výrobu středně velkých profesionálních bezpilotních letadel Primoco UAV, v níž je i generálním ředitelem.

• K jeho zálibám patří létání.