Jak říkal jeden z byznysových veteránů: Když se vám podaří přisát na státní cecek, tak se jej za žádných okolností nepouštějte. Pravidla se držel celou profesní kariéru. „Za to, že se o vás někde občas v novinách objeví něco ošklivého, to určitě stojí,“ tvrdil.
V podobné situaci jsou čeští zemědělci. Nenajdete u nás jiné hospodářské odvětví, které by bylo tak závislé na dodávkách peněz z evropského nebo českého eráru. Zda je to dobře, teď nechme stranou. Aktuálně sají nejvíce ti největší, velká zemědělská družstva, agrokombináty. Malí zemědělci o poznání méně. To se má ale v následujících letech změnit. Nový ministr zemědělství Zdeněk Nekula nastoupil do úřadu s plánem srovnat dotační kyvadlo směrem k malým farmářům. Velkým agrárníkům se to samozřejmě nelíbí, což ukazují třeba tím, že protestují před úřady nebo demonstrativně na traktorech brázdí české silnice. Téma je to sice trochu složitější, ale jde o hodně peněz. Více informací a souvislostí najdete v novém vydání Hrotu.
„Potřebuju, aby ta kráva hodně přibírala na váze už od telete, byla schopná natrávit i větve ze suchého křoví, byla klidná, jo, a abych nezapomněl, manželka by si přála, aby byla světle hnědá s černou náprsenkou a měla modré oči.“ I tak může v budoucnu vypadat farmářova objednávka nových telat u biotechnologického specialisty. Ten speciálními genetickými nůžkami upraví genetický kód zárodečné buňky tak, aby byl zadavatel s výsledkem co možná nejspokojenější. Alespoň to tak nějak vyplývá z toho, co v rozhovoru vypráví Martin Jínek, spoluautor genových nůžek. „Budoucnost patří biotechnologiím, ale potrvá ještě roky, než dokážeme potenciál genových nůžek skutečně využít,“ říká.
Ale ještě zpět k dotacím. V zemědělství možná dávají smysl, pochybovat o tom však lze v současné době u elektromobility. Česko zatím patří mezi deset evropských zemí, které nedotují nákup elektromobilů. V brzké době se to má změnit. Plán se zatím týká jen firem, ale brzy se má podpora rozšířit i na normální spotřebitele. Fajn, stovky firem a desetitisíce lidí si koupí auto na elektřinu a emise v ovzduší citelně klesnou. S těmi ale i počet aut na silnicích. Česko má totiž jednu z nejslabších dobíjecích infrastruktur v Evropě, většina majitelů elektromobilů tak nebude mít kde auta dobíjet. A bez nabité baterie neujedete ani metr. Všechno se má budovat s rozmyslem, a to se týká i elektromobility.
V novém Hrotu najdete i další dobré texty a nové informace, třeba o tom, jak chce nový ministr školství opět – revolučně – předělávat systém maturit, nebo o tom, na čem chtějí v dalších měsících šetřit zdravotní pojišťovny. Příjemné čtení.