Kreml: Sankce na Gazprombank jsou snahou bránit vývozu plynu z Ruska

Nové sankce vůči ruskému finančnímu ústavu Gazprombank, které ve čtvrtek oznámily Spojené státy, jsou snahou bránit vývozu plynu z Ruska. Oznámil to dnes Kreml, podle kterého ale Moskva nalezne řešení a se situací si poradí. Sankce brání ruské bance provádět jakékoliv nové transakce, které souvisejí s energiemi a které se dotýkají amerického finančního systému. Také jí zakazují obchodovat s Američany a zmrazují aktiva, která má banka ve Spojených státech, uvedla agentura Reuters.

Nové sankce vůči ruskému finančnímu ústavu Gazprombank, které ve čtvrtek oznámily Spojené státy, jsou snahou bránit vývozu plynu z Ruska. Oznámil to dnes Kreml, podle kterého ale Moskva nalezne řešení a se situací si poradí. Sankce brání ruské bance provádět jakékoliv nové transakce, které souvisejí s energiemi a které se dotýkají amerického finančního systému. Také jí zakazují obchodovat s Američany a zmrazují aktiva, která má banka ve Spojených státech, uvedla agentura Reuters.

Celý článek
0

Plynovod NordStream chce „za hubičku“ koupit americký investor, Trumpův štědrý sponzor

Jiní západní zájemci podle něj do aukce nepůjdou, protože vnímají věc jako vysoce citlivou.

Jiní západní zájemci podle něj do aukce nepůjdou, protože vnímají věc jako vysoce citlivou.

Celý článek
0

Zdravotnictví v propasti. „Už dochází čas. Řešením je privátní pojištění a zavření části nemocnic,“ říká respektovaný lékař Netuka

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Přisát se a nepustit

Jak říkal jeden z byznysových veteránů: Když se vám podaří přisát na státní cecek, tak se jej za žádných okolností nepouštějte. Pravidla se držel celou profesní kariéru. „Za to, že se o vás někde občas v novinách objeví něco ošklivého, to určitě stojí,“ tvrdil.

V podobné situaci jsou čeští zemědělci. Nenajdete u nás jiné hospodářské odvětví, které by bylo tak závislé na dodávkách peněz z evropského nebo českého eráru. Zda je to dobře, teď nechme stranou. Aktuálně sají nejvíce ti největší, velká zemědělská družstva, agrokombináty. Malí zemědělci o poznání méně. To se má ale v následujících letech změnit. Nový ministr zemědělství Zdeněk Nekula nastoupil do úřadu s plánem srovnat dotační kyvadlo směrem k malým farmářům. Velkým agrárníkům se to samozřejmě nelíbí, což ukazují třeba tím, že protestují před úřady nebo demonstrativně na traktorech brázdí české silnice. Téma je to sice trochu složitější, ale jde o hodně peněz. Více informací a souvislostí najdete v novém vydání Hrotu. 

„Potřebuju, aby ta kráva hodně přibírala na váze už od telete, byla schopná natrávit i větve ze suchého křoví, byla klidná, jo, a abych nezapomněl, manželka by si přála, aby byla světle hnědá s černou náprsenkou a měla modré oči.“ I tak může v budoucnu vypadat farmářova objednávka nových telat u biotechnologického specialisty. Ten speciálními genetickými nůžkami upraví genetický kód zárodečné buňky tak, aby byl zadavatel s výsledkem co možná nejspokojenější. Alespoň to tak nějak vyplývá z toho, co v rozhovoru vypráví Martin Jínek, spoluautor genových nůžek. „Budoucnost patří biotechnologiím, ale potrvá ještě roky, než dokážeme potenciál genových nůžek skutečně využít,“ říká. 

Ale ještě zpět k dotacím. V zemědělství možná dávají smysl, pochybovat o tom však lze v současné době u elektromobility. Česko zatím patří mezi deset evropských zemí, které nedotují nákup elektromobilů. V brzké době se to má změnit. Plán se zatím týká jen firem, ale brzy se má podpora rozšířit i na normální spotřebitele. Fajn, stovky firem a desetitisíce lidí si koupí auto na elektřinu a emise v ovzduší citelně klesnou. S těmi ale i počet aut na silnicích. Česko má totiž jednu z nejslabších dobíjecích infrastruktur v Evropě, většina majitelů elektromobilů tak nebude mít kde auta dobíjet. A bez nabité baterie neujedete ani metr. Všechno se má budovat s rozmyslem, a to se týká i elektromobility. 

V novém Hrotu najdete i další dobré texty a nové informace, třeba o tom, jak chce nový ministr školství opět – revolučně – předělávat systém maturit, nebo o tom, na čem chtějí v dalších měsících šetřit zdravotní pojišťovny. Příjemné čtení.