Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Glosa: Clo na čínská auta? Pozdě, ale přece

Evropa má strach z čínských automobilek. Kvůli obavám, aby nezničily ty naše, evropské, nejspíš brzo čeká některá auta z Východu uvalení cla.

Glosa: Clo na čínská auta? Pozdě, ale přece
Ursula von der Leyenová | Profimedia.cz

Kdyby to někdo řekl fanouškovi automobilů ještě před pár lety, nejspíš by na tuto informaci reagoval hurónským smíchem. Dnes je to spíš smutná realita než důvod k pobavení: Evropa má strach z čínských automobilek. Kvůli obavám, aby nezničily ty naše, evropské, nejspíš brzo čeká některá auta z Východu uvalení cla.

Ne že by snad šlo o překvapení. O tom, jak se čínská konkurence rozvíjí v elektromobilitě a začíná tápajícím evropským automobilkám utíkat, se v odborných kruzích hovoří už řadu měsíců. Stejně jako o hrozbě, kterou srovnatelně bezpečná, ale zároveň podstatně levnější a softwarově vyspělejší auta na baterii z Číny představují pro evropský průmysl.

Dlouho se ale zdálo, že špičky EU v čele s von der Leyenovou toto riziko jako by vůbec nevnímaly. Naopak, tlačily na stále přísnější emisní normy, aniž by dbaly varování šéfů automobilek, kteří upozorňovali, že je to cesta do záhuby.

Když proto předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová minulý týden během projevu hodnotícího stav Unie zmínila rizika čínského subvencovaného exportu pro EU, byla reakcí spíš úleva. Pozdě, ale přece... Jistě, clo není ideální řešení, ve výsledku ho v ceně zaplatí evropští spotřebitelé, něco se ale s nefé­rovou čínskou invazí udělat musí.

Problém může být, že šéfka Evropské komise zatím nehovořila přímo o clech. Zmínila jen, že je nepřípustné, aby Čína nekale konkurovala evropským výrobcům, a že Komise zahájí vyšetřování. Od toho může být k uvalení obchodní přirážky na import čínských elektroaut ještě daleko.

Otázkou je, jestli v té době bude ještě co zachraňovat, neboť nástup čínských automobilek se zdá skutečně impozantní…