Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Pochybné čínské vítězství: letoun C919 nemá posvěcení o bezpečnosti

Čína má své první velké dopravní letadlo, největší světové aerolinky se do jeho koupě ale nejspíš nepohrnou.

Pochybné čínské vítězství: letoun C919 nemá posvěcení o bezpečnosti
Čínský letoun C919 | foto Profimedia.cz

Nový symbol národní hrdosti, velké technologické vítězství, krok k nezávislosti na prohnilém Západu. Zhruba tak by se daly shrnout nadšené výkřiky, které zazněly v čínských médiích na konci května poté, co se uskutečnil první komerční let dopravního letadla „made in China“.

Čínský letoun C919 ostrý provoz s pasažéry zahájil na trase mezi Šanghají a Pekingem. Výrobce Commercial Aircraft Corporation of China tvrdí, že všechno proběhlo hladce, a nic tak nebrání nasazení do plného provozu.

Nový letoun má ukončit ponižující závislost čínských aerolinek na dodávkách amerického Boeingu a francouzského Airbusu. Konkrétně má konkurovat strojům Airbus A320 a Boeing 737. Už tak nebude platit starý bonmot čínských politiků, podle kterého prý firmy z říše středu musejí vyrobit a vyvézt 800 milionů košil, aby z výdělku mohl Peking pořídit jeden boeing.

Jako všechno, co prohlásí komunisté, je ovšem třeba brát s rezervou i hrdý jásot oslavující první čínské dopravní letadlo. Čínští lídři už se totiž nepochlubili, že letoun sice sestavila tamní firma, dobrá polovina součástek ale pochází z dovozu. Režim také pochopitelně nepřiznal, že kvůli konstrukci letadla provozoval agresivní průmyslovou špionáž na nenáviděném Západě, bez níž by vývoj trval o mnoho let, ne-li desetiletí, déle.

Diskutabilní je i schopnost konkurovat Boeingu a Airbusu. Čínská pýcha nemá posvěcení o bezpečnosti od mezinárodních úřadů. Létat tak C919 bude moci jen v Číně; s bezpečností si pak nebudou nejspíš dělat hlavu ani čínské „kolonie“ v Africe. Největší světové aerolinky ale ještě dlouho zůstanou u prověřených letadel západní výroby.